Ριτσώνα η πιο δύσκολη των αναβάσεων

Ριτσώνα η πιο δύσκολη των αναβάσεων

Όσοι ασχολούνται με το μηχανοκίνητο αθλητισμό στη χώρα μας και έχουν οδηγήσει στη Ριτσώνα γνωρίζουν ότι είναι από τις πιο δύσκολες αναβάσεις του Πανελληνίου Πρωταθλήματος. Φέτος, τα βλέμματα θα είναι στραμμένα εκεί το Σαββατοκύριακο 26 και 27 Μαρτίου. Οι ειδικοί και μη του αθλήματος, τουλάχιστον στην Αττική και την Εύβοια, γνωρίζουν ότι πρόκειται για μια ασφάλτινη διαδρομή στο δρόμο Χαλκίδας – Θήβας. Επειδή η συγκεκριμένη αποτελεί μια από τις πιο φημισμένες αναβάσεις στη χώρα μας, εμείς θα κάνουμε μια ιστορική διαδρομή, προκειμένου να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι.

anavasi ritsonas 2Η ιστορία της ανάβασης της Ριτσώνας ξεκινά για πρώτη φορά τον Ιούλιο του 1956, όταν οργανώθηκε αγώνας ανάβασης αυτοκινήτων σε μήκος 4,5 χιλιομέτρων., με πρώτο νικητή τον Αντώνη Κουλεντιανό. Για όσους δε γνωρίζουν, ήταν ο άνθρωπος που συμμετείχε από τις πρώτες αναβάσεις που έγιναν στη χώρα, ξεκινώντας από το 1961 στην Πάρνηθα, οδηγώντας μια Jaguar XK 140. Παρ’ ότι η ανάβαση της Πάρνηθας εκείνα τα χρόνια διέθετε μεταξύ άλλων και ευρωπαϊκή λάμψη, η Ριτσώνα κατάφερε να καθιερωθεί στο πέρασμα των χρόνων, ως η κορυφαία των αναβάσεων. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 50, οι Jaguar XK 140 ήταν αυτές που κρατούσαν τα ηνία για να μπει από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 ο Τζόνι Πεσμαζόγλου με το Chevrolet V8 και να πάρει τη σκυτάλη στα μέσα της δεκαετίας του 60 η Jaguar E Type των Χρονίδη, Κοτσώνη, Μαρκομιχελάκη. Το 1967 ξαναπαίρνει τη σκυτάλη ο Πεσμαζόγλου με την κορυφαία για την εποχή Chevrolet Corvette Stingray

Το 1969 οι αναβάσεις αποκτούν για πρώτη φορά το δικό τους Πρωτάθλημα, φεύγοντας οριστικά από τους αγώνες ταχύτητας. Μέχρι και το 1972 η Ριτσώνα έλειπε από το Πρωτάθλημα, όπου επανεμφανίστηκε με τη συμμετοχή 36 οδηγών και τη σειρά των νικητών να αναλαμβάνει ο “Σιρόκο” με το Alpine – Renault Α110. Η ιστορία του Α110 τελείωσε κάπου στο 1977, όταν έκανε και την τελευταία του νίκη. Νωρίτερα ωστόσο είχε αρχίσει να εμφανίζεται στον ελληνικό χώρο η εποχή με τα πρωτότυπα, όπως το Grac του “Σιρόκο”, η Alfa Romeo του Μοσχού, η March του “Λεωνίδα”, καθώς και η Aτου “Μπούμπη” με την οποία ο Ιαβέρης κερδίζει για πρώτη φορά το 1974. Το 1977 ο Μάκης Σαλιάρης κάνει την εμφάνισή του με τη Lola και αργότερα με τη Chevron, ABM, Antenna, κερδίζοντας 11 φορές, μέχρι και το 1989. 

anavasi ritsonas 1Μια από τις πιο σημαντικές αλλαγές που έγιναν ήταν το 1983, όταν πλέον ο αγώνας άρχισε να διεξάγεται σε δύο σκέλη, με επίσημο χρόνο να θεωρείται το άθροισμά τους. Στη δεκαετία του 80, η διαδρομή της Ριτσώνας και γενικά οι αναβάσεις ήταν αυτές που έδωσαν το κίνητρο για την επιβίωση του αγωνίσματος, καθώς οι υπόλοιποι αγώνες ταχύτητας ήταν ανύπαρκτοι. Μπαίνοντας στη δεκαετία του 90, εμφανίζεται ο Νίκος Αγγλούπας με Ford Siera, ο Γιώργος Καϊτατζής με Opel Ascona 400, ο “Νίνο” με Ralt AB, καθώς και ο Λεωνίδας Κύρκος, λαμβάνοντας 8 συνεχόμενα χρόνια την καρό σημαία με Ford Escort Cosworth και WRC. Με την είσοδο του 21ουαιώνα την κυριαρχία του Λεωνίδα Κύρκου αμφισβήτησε ο Νίκος Περατινός και ο Λάμπρος Κύρκος, με τα Ford Escort WRC να συνεχίζουν ακάθεκτα. Παρ’ όλα αυτά, ο Λεωνίδας Κύρκος κατάφερε να κερδίσει άλλες τέσσερις φορές. Οι μόνες χρονιές που έσπασε η κυριαρχία των Cosworth – WRC ήταν το 2006 και το 2009, όταν τα Mitsubishi EVO IX των Λάμπρου Κύρκου και Σταμάτη Κατσίμη έκαναν τη διαφορά. Μετά το 2010 η επικράτηση του Λεωνίδα Κύρκου και του Μιχάλη Ευθυμίου που μοιράζονται τις νίκες γίνεται με το Ford Esccort WRC.

Πλέον, στα χρόνια που διανύουμε, υπάρχουν πάντα πολλές συμμετοχές αγωνιζόμενων, με τους θεατές να δίνουν πάντα το παρόν σε ό,τι καιρικές συνθήκες και εάν υπάρχουν, συνεχίζοντας να προσδίδουν στη Ριτσώνα την αίγλη που της αξίζει. Με τις 21 στροφές της, καθώς και με τους ανθρώπους που την κρατούν ζωντανή, μαχόμενοι για τον καλύτερο χρόνο, σε όποια κατηγορία και εάν ανήκουν, είναι βέβαιο πως η καλύτερη ελληνική ανάβαση έχει όλο το μέλλον μπροστά της, είτε με συμμετοχές έμπειρων οδηγών, είτε με άπειρους νέους οδηγούς που θέλουν να “κλέψουν” την αίγλη των παλιών. 

Οι νικητές στην περίφημη ανάβαση της Ριτσώνας από το 1956 μέχρι και σήμερα έχουν ως εξής:

Έτος Νικητής Αυτοκίνητο
1956 Αντώνης Κουλεντιανός Jaguar XK140
1957 Νίκος Παπαμιχαήλ Jaguar XK140
1958 Νίκος Παπαμιχαήλ Jaguar XK140
1959 Άλκης Μίχος Αlfa Romeo Giulietta Spider
1960 Τζόνι Πεσμαζόγλου Chevrolet V8
1961 Τζόνι Πεσμαζόγλου Chevrolet V8
1962 Πύραυλος Volvo PV444
1963 Τζόνι Πεσμαζόγλου Chevrolet V8
1964 Γιάννης Χρονίδης Jaguar E Type
1965 Μανώλης Κοτσώνης Jaguar E Type
1966 Δημήτρης Μαρκομιχελάκης Jaguar E Type
1967 Τζόνι Πεσμαζόγλου Chevrolet Corvette StingRay
1968 Τζόνι Πεσμαζόγλου Chevrolet Corvette StingRay
1972/04 Σιρόκο Αlpine – Renault A110
1972/08 Σιρόκο Αlpine – Renault A110
1972 Λεωνίδας NSU TT
1973 Σιρόκο Grac – Renault
1974 Ιαβέρης Alfa – Boubis
1977 Σιρόκο Αlpine – Renault A110
1977 Γιώργος Μοσχούς Alfa Romeo P33 T3
1977 Μάκης Σαλιάρης Lola
1977 Μελάς Chevron
1978 Μάκης Σαλιάρης Chevron
1979 Μάκης Σαλιάρης Ford – Marlboro
1980/06 Μάκης Σαλιάρης Ford – Marlboro
1980/07 Μάκης Σαλιάρης Ford – Marlboro
1981 Μάκης Σαλιάρης Chevron
1982 Μάκης Σαλιάρης ABM 001
1983/03 Νίκος Αγγλούπας
1983/07 Nivo
1983/11 Γιώργος Καϊτατζής Opel Ascona 400
1984 Μάκης Σαλιάρης Chevron
1985 Λεωνίδας Κύρκος Opel Manta
1985 Μάκης Σαλιάρης ABM
1986 Μάκης Σαλιάρης ABM
1988 Νίκος Αγγλούπας Lancia
1988 Nivo Ralt Alfa Romeo
1989 Μάκης Σαλιάρης Antenna
1990 Νίκος Αγγλούπας Ford Sierra
1991 Γιώργος Καϊτατζής Opel Ascona 400
1992 Nivo Ralt AB
1994 Λεωνίδας Κύρκος Ford Escort Cosworth
1995 Λεωνίδας Κύρκος Ford Escort Cosworth
1996 Λεωνίδας Κύρκος Ford Escort Cosworth
1997 Λεωνίδας Κύρκος Ford Escort Cosworth
1998 Λεωνίδας Κύρκος Ford Escort WRC
1999 Λεωνίδας Κύρκος Ford Escort WRC
2000 Λεωνίδας Κύρκος Ford Escort WRC
2001/02 Λεωνίδας Κύρκος Ford Escort WRC
2001/11 Νίκος Περατινος Ford Escort Cosworth
2002/03 Νίκος Περατινός Ford Escort Cosworth
2002/11 Λάμπρος Κύρκος Ford Escort WRC
2003/03 Λεωνίδας Κύρκος Ford Escort WRC
2003/11 Λάμπρος Κύρκος Ford Escort WRC
2004/02 Λεωνίδας Κύρκος Ford Escort WRC
2004/12 Λεωνίδας Κύρκος Ford Escort WRC
2005 Γιώργος Καϊτατζής Ford Escort WRC
2006/02 Νίκος Περατινός Ford Escort Cosworth
2006/12 Λάμπρος Κύρκος Mitsubishi Evo IX
2007 Λάμπρος Κύρκος Ford Escort WRC
2008 Λάμπρος Κύρκος Ford Escort WRC
2009 Σταμάτης Κατσίμης Μitsubishi Evo IX
2010 Λεωνίδας Κύρκος Ford Escort WRC
2011 Μιχάλης Ευθυμίου Ford Escort WRC
2012 Μιχάλης Ευθυμίου Ford Escort WRC
2013 Μιχάλης Ευθυμίου Ford Escort WRC
2014 Λεωνίδας Κύρκος Ford Escort WRC
2015 Λεωνίδας Κύρκος Ford Escort WRC