Η έκθεση Consumer Electronics Show 2015, η οποία έλαβε χώρα στο Λας Βέγκας των Η.Π.Α. αποτέλεσε την καλύτερη ευκαιρία προκειμένου να πάρουμε μια πρώτη εικόνα για το πώς μπορεί να εξελιχθεί η αυτοκινητοβιομηχανία στον τεχνολογικό τομέα μελλοντικά. Μετά από συζητήσεις και παρουσιάσεις στις συνεδριακές αίθουσες και έχοντας ακούσει προσεκτικά τα όσα ανέλυσαν τα στελέχη και οι προγραμματιστές, τρεις είναι οι βασικές τάσεις που θα επικρατήσουν στα επόμενα μοντέλα.
Mercedes – Benz, Hyundai και Volkswagen έχουν αποδεχτεί ότι κοιτάζουν μπροστά, αφού φαίνεται ότι τεχνολογικά εξαλείφουν την ανάγκη χρήσης κουμπιών στα οχήματα, τα οποία αντικαθιστώνται από αισθητήρες που μπορούν να ανιχνεύσουν κινήσεις. Ο οδηγός μπορεί να ανάψει τα φώτα, να έχει πρόσβαση σε διαφορετικά μενού, ή να περιηγηθεί μέσα από τη μουσική και τις επαφές σας, και όλα αυτά χωρίς να χρειάζεται να αγγίξει τίποτα. Ωστόσο αυτό δεν αναμένεται να προκύψει στην παραγωγή σύντομα, δυστυχώς, προς απογοήτευση αρκετών. “Είναι αρκετά μακριά από τα άμεσα σχέδια” ανέφερε ένας από τους ειδικούς μετά από σχετική ερώτηση.
Οι συζητήσεις σχετικά με την αυτόνομη οδήγηση έχουν πάρει μεγάλες διαστάσεις τα τελευταία δύο χρόνια, αλλά όσο και εάν αυτό φάνταζε ως ψευδαίσθηση, τα πράγματα φαίνεται πως προχωρούν με πολύ γρήγορους ρυθμούς. “Νομίζω ότι θα δούμε την αυτόνομη οδήγηση σε κάποια μορφή μέσα σε αυτή τη δεκαετία” δήλωσε ο Paolo Malabuyo, αντιπρόεδρος προηγμένης σχεδίασης της Mercedes – Benz.
Ο Malabuyo ανέφερε ότι η μορφή με την οποία θα κάνει το ντεμπούτο δεν είναι ακόμη σαφής, θα μπορούσε να είναι με περιορισμό ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές, ή στους αυτοκινητόδρομους, αλλά ο ίδιος πιστεύει ότι θα δούμε ενεργά αυτόνομα οχήματα, πέρα από την απλή δοκιμή, νωρίτερα από όσο υπολογίζουν οι περισσότεροι. Ακόμη και ο CEO της Ford, Mark Field, ανέφερε “προτεραιότητά μας είναι να κατασκευάσουμε το πρώτο αυτόνομο όχημα της Ford προσιτό στο ευρύ κοινό”.
Ο επικεφαλής της Mercedes – Benz, Dieter Zetsche, έκανε την παρουσίαση του ερευνητικού οχήματος F015 Luxury in Motion κατά την εναρκτήρια ομιλία του, ένα concept car που οραματίστηκε με κομψό και πολυτελές σαλόνι και έχοντας την αυτόνομη ικανότητα του οχήματος σχεδόν δεδομένη. Το πιο ουσιώδες είναι ότι θα μας προσφέρουν το πιο σημαντικό αγαθό πολυτελείας του 21ου αιώνα “Ιδιωτικό χώρο και ποιοτικό χρόνο”. Και ενώ η νομοθεσία παραμένει το μεγαλύτερο εμπόδιο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχίζουν να εργάζονται σκληρά για την εξέλιξη των ημιαυτόνομων λειτουργιών. Με τον καιρό, όλα αυτά πιθανότατα θα μας οδηγήσουν στη δυνατότητα της αυτόματης οδήγησης.
Λίγο καιρό πριν, όταν η Tesla ανακοίνωσε ότι θα διαθέσει τις πατέντες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της, θεωρήθηκε μια τολμηρή κίνηση που φαινόταν πιθανό να υιοθετηθεί από το σύνολο της βιομηχανίας. Ίσως λαμβάνοντας το σύνθημα από τον CEO της Tesla, Elon Musk, η Toyota χρησιμοποιούσε την έκθεση Consumer Electronics Show προκειμένου να προωθήσει την τεχνολογία κυψελών καυσίμου στη βιομηχανία, απελευθερώνοντας περισσότερα από 5.600 διπλώματα ευρεσιτεχνίας με τις ελπίδες να προωθηθεί το υδρογονοκίνητο αυτοκίνητο.
Όπως και να το δει κανείς, από όποια πλευρά και αν είναι θα διαπιστώσει πως το μέλλον στην αυτοκίνηση είναι κάτι που μπορεί να απενεργοποιήσει ακόμα και τον ίδιο τον οδηγό. Όμως τα ερωτήματα είναι πολλά και φυσικά δύσκολα στην απάντηση τους. Τελικά οι εταιρείες τι είδους αυτοκίνηση θέλουν; Έναν οδηγό με πλήρη ασφάλεια ή ένα ρομποτικό αυτοκίνητο στο οποίο δε χρειάζεται ο οδηγός καν να υπάρχει;