Σε μια περίοδο με έντονη αγωνιστική δραστηριότητα, με τη Formula 1 στην πίστα της Monza (9-11/9) που γιορτάζει 100 χρόνια ζωής και το ΕΚΟ Rally Acropolis (8-11/9) να δίνει το δικό του ξεχωριστό χρώμα στο WRC, το τμήμα Heritage της Stellantis, για ακόμα μία φορά, φέρνει το κοινό δίπλα σε θρυλικά αυτοκίνητα των αγώνων αυτοκινήτου. Από τις 7 έως και τις 11 Σεπτεμβρίου, η Piazza San Carlo στην καρδία του Τορίνο θα φιλοξενήσει δύο θρύλους των αγώνων ράλι, το Fiat 131 Abarth Rally Group 4 (1977) και τη Lancia Delta HF Integrale Group A (1992).
Και τα δύο σπάνια αυτοκίνητα αποτελούν μέρος της συλλογής του τμήματος Heritage, η οποία περιλαμβάνει περισσότερα από 300 οχήματα που χαρακτηρίζουν την ιστορική κληρονομιά, των Fiat, Alfa Romeo, Abarth και Lancia. Η παρουσίαση των δύο αγωνιστικών στην Piazza San Carlo αποτελεί μέρος των εορτασμών για τα 100 χρόνια ζωής της πίστας της Monza που στην πορεία της έχει φιλοξενήσει αγώνες Formula 1, αντοχής, Rally, αλλά και MotoGP.
Fiat 131 Abarth Rally Group 4 (1977)
Τρία Παγκόσμια Πρωταθλήματα Κατασκευαστών, δύο Παγκόσμιοι Τίτλοι Οδηγών και δεκάδες επιτυχίες σε αγώνες σε όλο τον κόσμο χαρακτηρίζουν ένα από τα πλέον επιτυχημένα αυτοκίνητα ράλι της δεκαετίας του 1970. Το Fiat 131 Abarth Rally που εξελίχθηκε από την ομάδα της μάρκας του “Σκορπιού” κυριάρχησε χάρη σε τρία στοιχεία. Την αντοχή, την αξιοπιστία και την ευκολία επισκευών. Αντικαθιστώντας το 124 Abarth Rally ως το επίσημο μοντέλο της αγωνιστικής ομάδας της Fiat, εξελίχθηκε σε συνεργασία με την Abarth και τον Bertone ειδικά για τους αγώνες Rally, έτσι ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει και στις πλέον ακραίες συνθήκες.
Βάση αποτέλεσε η δίπορτη έκδοση του 131 όπου στην αγωνιστική έκδοση μειώθηκε σημαντικά το βάρος, χάρης κυρίως στην εκτεταμένη χρήση αλουμινίου και συνθετικών υλικών. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας των 1.995 κ.εκ., με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής και τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο απέδιδε 215 ίππους στις 7.000 σ.α.λ. και 22,9 κιλά ροπής στις 5.600 σ.α.λ. Το αμάξι που θα βρεθεί στην Piazza San Carlo είναι το 131 Abarth Rally Gr. 4 το οποίο οδήγησε σε αρκετούς αγώνες ο κάτοχος του τίτλου για το 1978, Markku Alen.
Lancia Delta HF Integrale Group A (1992)
Σε αντίθεση με το Fiat 131, η αγωνιστική Lancia Delta διατήρησε ελάχιστα στοιχεία σε σχέση με το αυτοκίνητο παραγωγής που σχεδίασε ο Giorgetto Giugiaro το 1979 και κατέκτησε τον τίτλο Car of the Year το 1980. Από το 1986 τέσσερις γενιές τετρακίνητων Lancia Delta HF κυριάρχησαν στους αγώνες Rally μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 1990, καθιστώντας τη Lancia Delta έναν πραγματικό θρύλο των Rally. 6 Παγκόσμια Πρωταθλήματα Κατασκευαστών (1987-1992), τέσσερα Παγκόσμια Πρωταθλήματα Οδηγών (1987-1989 και 1991), ένα Παγκόσμιο Πρωτάθλημα στο Group N (1987) και 6 Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα (1987-1991 και 1993) είναι μερικά από τα στατιστικά στοιχεία που συνθέτουν τα βαρύ αγωνιστικό παλμαρέ της Lancia Delta.
Το 1987, η Delta HF 4WD έκανε το ντεμπούτο της με μόνιμη τετρακίνηση και εμπρός διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης ZF, κεντρικό διαφορικό συνεκτικού συμπλέκτη Ferguson και πίσω διαφορικό τύπου Torsen. Η απόδοση του κινητήρα από τους 165 ίππους στο αυτοκίνητο παραγωγής έφτασε τους 265 στις 6.250 σ.α.λ. στο Group A. Το 1988 η έλευση της Delta HF Integrale έφερε ένα αυτοκίνητο με μεγαλύτερα φτερά, μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα, νέο κιβώτιο 6 σχέσεων και 23 κιλά χαμηλότερο βάρος. Ένα χρόνο αργότερα, το 1989, η κεφαλή του κινητήρα απέκτησε 16 αντί για 8 βαλβίδες με την Delta Integrale 16V, η οποία ξεχώριζε και από το “φουσκομένο” καπό, να αποδίδει 295 ίππους στις 7.000 σ.α.λ.
Η νέα έκδοση έφερνε μαζί της και μια σειρά καινοτομιών, όπως ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συμπλέκτη, βεντιλατέρ με υδραυλικό μοτέρ, τηλεμετρία, αλλά και ιδιαίτερα προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα για τη διαχείριση του κινητήρα. Στη συνέχεια τη σκυτάλη των επιτυχιών πήρε η Delta HF Integrale 16V Evoluzione, μια εκ των οποίων θα βρίσκεται στην Piazza San Carlo. Στη συγκεκριμένη έκδοση, παρά τις επίσημες τιμές, οι ιπποδυνάμεις όπως και όλων των αυτοκινήτων του Group A της εποχής ξεπερνούσαν κατά πολύ τους 300 ίππους που έθεταν ως όριο οι κανονισμοί.
Θρυλικές πορείες και στο Rally Acropolis
Τόσο το Fiat 131 Abarth Rally, όσο και η Lancia Delta HF γνώρισαν σημαντικές επιτυχίες και στον εθνικό μας αγώνα, με το μοντέλο της Lancia να αποτελεί ένα από πιο επιτυχημένα στις Ελληνικές χωμάτινες διαδρομές. Το 1978 οι Γερμανοί, Walter Rohrl και Christian Geistdorfer θα έφταναν πρώτοι στη ράμπα τερματισμού στο 25ο Rally Acropolis με το 131, ενώ το όνομα Delta θα γραφόταν στην πρώτη σειρά των αποτελεσμάτων του αγώνα 5 φορές, το 1987 (34ο Rally Acropolis, Markku Alen/Ilkka Kivimaki με Lancia Delta HF 4WD), 1988 και 1989 (35ο και 36ο Rally Acropolis, Miki Biasion/Tiziano Siviero με Lancia Delta HF Integrale), 1991 (38ο Rally Acropolis, Juha Kankkunen/Juha Piironen με Lancia Delta HF Integrale 16V) και 1992 (39ο Rally Acropolis, Didier Auriol/Bernard Occelli με Lancia Delta HF Integrale Evo).