Τα τελευταία 40 χρόνια, το γράμμα Μ σηματοδότησε κάτι το ιδιαίτερο κάτω από το μπλε και το λευκό σήμα της BMW. Τώρα, με την προσθήκη της M2, η σειρά Μ της BMW είναι πιο ποικιλόμορφη από ποτέ. Αλλά τί είναι αυτό που κάνει τους τρίχρωμους πολεμιστές του δρόμου τόσο ξεχωριστούς; Ιδρύθηκε το 1972 προκειμένου να υποστηρίξει τις δραστηριότητες του μηχανοκίνητου αθλητισμού της BMW, με το διαχωρισμό της σειράς Μ να γυρίζει αρχικά την προσοχή στην εικονική CSL E9 3 λίτρων “Batmobile” αγωνιστικά αυτοκίνητα, με τεράστια επιτυχία στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και μιας νίκης στο Le Mans.

bmw m3 1Το 1978, το πρώτο αυτοκίνητο της σειράς M, η Μ1 αποκαλύφθηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού. Αυτό το εντυπωσιακό Super Car διέθετε 6κύλινδρο κινητήρα, χωρητικότητας 3,5 λίτρων, με τη μέγιστη ισχύ να φτάνει τους 273 ίππους. Μετά από αυτό ακολούθησαν οι βελτιωμένες εκδόσεις της σειράς 5 και 6 της BMW (E12 M535i, E24 M635 CSi και Ε28 M535i), αλλά μέχρι το 1984 τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα δεν είχαν την εικόνα που σήμερα συναντάμε στους δρόμους.

Η E28 M5 ήταν μια έκδοση υψηλής απόδοσης δεύτερης γενιάς της Σειράς 5 Sedan, με μια ενημερωμένη έκδοση του ίδιου 6κύλινδρου κινητήρα των 3,5 λίτρων, όπως και στην M, όμως αυτή τη φορά με τη μέγιστη ισχύ να φτάνει τους 281 ίππους. Όσο περισσότερα αυτοκίνητα κατασκευάζονταν για παραγωγή, τόσο περισσότερα αγωνιστικά αυτοκίνητα δημιουργόντουσαν και έτσι η επιτυχία συνεχίστηκε. Το φημισμένο Ε30 Μ3 κατέκτησε ακόμη και το πρωτάθλημα αυτοκινήτων Australian Touring Car το 1987.

bmw m5 3Παλαιότερες εκδόσεις της BMW M

E26 M1

Ένα δίπορτο Sport Car Coupe μοντέλο, το οποίο κατασκευάστηκε από το 1978 έως το 1981. Ο κινητήρας διαθέτει 6 ξεχωριστά σώματα γκαζιού, τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο, ενώ οι 273 ίπποι δίνουν τελική των 260 χλμ/ώρα. Στις υπερτροφοδοτούμενες αγωνιστικές εκδόσεις οι ίπποι ανεβαίνουν στους 850, κάνοντας τη M1 μια από τις πιο ισχυρές BMW.

E28 M5

Το μεσαίο πολυτελές τετράθυρο Sedan μοντέλο παραγόταν από το 1985 έως το 1988. Η δεύτερη γενιά των εν λόγο μοντέλων διέθετε βενζινοκινητήρες χωρητικότητας από 1,8 έως 3,5 λίτρα. Ο 6κύλινδρος κινητήρας χωρητικότητας 3,5 λίτρων έφτανε τότε τους 282 ίππους.

bmw m5 4E30 M3 Coupe και Convertible

Το πρώτο μοντέλο της BMW M3 κατασκευάστηκε το 1986, προκειμένου να λάβει συμμετοχή σε αγώνες αυτοκινήτων. Διαθέτοντας έναν 4κύλινδρο κινητήρα χωρητικότητας 2,3 λίτρων, με τη μέγιστη ισχύ να φτάνει τους 195 ίππους και τη μέγιστη ροπή να είναι 23,4 κιλά. Το αρχικό μοντέλο ήταν διαθέσιμο είτε σε Coupe, είτε σε Cabrio έκδοση.

E34 M5 Sedan

Το τετράθυρο sedan μοντέλο και το πεντάθυρο Station Wagon είχε παραγωγή από το 1989 έως το 1995, με τους 6κύλιδρους πετρελαιοκινητήρες 3,6 και 3,8 λίτρων, ενώ διέθετε 5τάχυτο και 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων.

bmw m1 1E36 M3 Coupe, Convertible και Sedan

Η σειρά E36 της M3 ήταν ένα μεσαίο αυτοκίνητο, το οποίο είχε την κίνηση στους πίσω τροχούς και κυκλοφόρησε ως τετράθυρο Sedan, πεντάθυρο Station Wagon, δίπορτο Coupe και Cabrio και τρίθυρο Hatchback. Οι κινητήρες ποίκιλαν από 1,6 έως και 3,2 λίτρα, ενώ υπήρξαν και δυο εκδόσεις 1,7 και 2,5 λίτρων.

E37 Roadster και E38 M Coupe

Η E37 Roadster υπήρξε την περίοδο από το 1998 έως το 2002. Το ευρωπαϊκό μοντέλο απέδιδε 321 ίππους, ενώ περιλάμβανε και το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης με μέγιστο κλείδωμα στο 25%. Η τελική ταχύτητα έφτανε τα 250 χλμ/ώρα. Παράλληλα την ίδια τετραετία κυκλοφόρησε και η E38 M Coupe, με τον κινητήρα χωρητικότητας 3,2 λίτρων. Το εντυπωσιακό Coupe έφτανε τότε τους 325 ίππους και όποιος βρισκόταν πίσω από το τιμόνι του απλά το απολάμβανε.

bmw z4m 1E39 M5

Το E39 M5 παρουσιάστηκε το 1998 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1998, παρουσιάζοντας μια αύξηση στην ισχύ του κινητήρα, με τον 8κύλινδρο S62  των 4,9 λίτρων, η μέγιστη ισχύς σκαρφάλωσε στους 400 ίππους, ενώ η κίνηση γινόταν μέσω του 6τάχυτου κιβωτίου ταχυτήτων.

E46 M3 Coupe και Convertible

Η τρίτη γενιάς της M3, η E46, παρουσιάστηκε το 2000 και η παραγωγή της κράτησε έως το 2007. Ο 6κύλινδρος κινητήρας χωρητικότητας 3,2 λίτρων απέδιδε 343 ίππους, ενώ το μοντέλο ήταν διαθέσιμο, είτε με 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, είτε με το νέο τότε SMG II ημιαυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων.

bmw e46 1E60 M5 Sedan και E61 M5 Touring

Η E60 M5 Sedan αποκαλύφθηκε το 2005 με τον πεντάλιτρο V10 κινητήρα και με το 7τάχυτο σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο ήταν συνδεδεμένο με το πρόγραμμα της BMW Sauber Formula One. Το εν λόγω μοντέλο αποτέλεσε το πιο επιτυχημένο αυτοκίνητο της σειράς M5, από θέμα πωλήσεων, με την E61 M5 Touring να εισάγεται το 2007 και να διαθέτει παρόμοια χαρακτηριστικά.

E63 M6 Coupe και E64 M4 Convertible

Το δίθυρο Coupe και το αντίστοιχο Cabrio μοντέλο ήταν στην παραγωγή από το 2005 έως και το 2010 και διέθετε ένα κινητήρα χωρητικότητας 5 λίτρων, ισχύος 500 ίππων με ένα 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων ή με το 7τάχυτο SMG.

bmw e36 1E85 Z4 M Roadster και E86 Z4 M Coupe

Η E85 αποτέλεσε την πρώτη γενιά της Z4 M Roadster το 2002 με κινητήρες από 2 έως και 3,2 λίτρα με 5τάχυτα ή 6τάχυτα χειροκίνητα και αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων. Η E86 Z4 M Coupe βγήκε στην παραγωγή το 2006 μέχρι το 2008 με τη hard – top οροφή της να βοηθάει περισσότερο τη στρεπτική ακαμψία του αμαξώματος.

E90 M3 Sedan, E92 M3 Coupe και E93 M3 Convertible

Η τέταρτη γενιά της BMW M3 αποκαλύφθηκε το 2007 στη Γενεύη με το τετράθυρο Sedan και τα δίθυρα Coupe και Convertible μοντέλα. Ο V8 κινητήρας χωρητικότητας 4 λίτρων, απέδιδε 420 ίππους, με το 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ το 2008 βγήκαν με το 7 σχέσεων M – DKG.

bmw m5 2E82 1M Coupe

Η αποκάλυψη της δίθυρης Coupe έκδοσης της Ε82 1M έγινε το 2007 και παρουσιάστηκε με φαρδύτερο μετατρόχιο και μεγαλύτερο σώμα από την Ε82, ενώ διέθετε και διαφορετικό κιτ αμαξώματος. Στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ήταν ότι αν και ήταν μεγαλύτερο μέγεθος, ήταν ελαφρύτερη από το κανονικό Coupe μοντέλο κατά 1,5 κιλό.

E70 X5 M και E71 X6 M

Η X5 M βρέθηκε στην αγορά από το 2007 έως το 2013 και κυκλοφορούσε με τον κινητήρα βενζίνης χωρητικότητας 4,4 λίτρων, με τη μέγιστη ισχύ να αγγίζει τους 555 ίππους. Η κίνηση μεταφερόταν και στους τέσσερις τροχούς μέσω του 8τάχυτου αυτόματου κιβωτίου της BMW. Από την άλλη πλευρά η X6 M κυκλοφόρησε από το 2009 έως το 2014 με τον ίδιο κινητήρα που είχε η X5 M. Το 0 – 100 ολοκληρωνόταν σε μόλις 4,7”, ενώ τα ελαστικά που φορούσε ήταν 275/40 μπροστά και 315/35 πίσω, με τις 20” ζάντες αλουμινίου.

bmw e28 1Έτσι τώρα, 44 χρόνια μετά, πώς όλη αυτή η αγωνιστική κληρονομιά να διαχωρίζεται από τα αυτοκίνητα της σειράς Μ του σήμερα; Το σώμα είναι η πρώτη και κύρια αλλαγή. Όλα τα αυτοκίνητα στην τρέχουσα σειρά Μ είναι πιο ογκώδη από τα συνηθισμένα παρόμοιά τους. Για παράδειγμα, η M3 είναι 66 χιλιοστά ευρύτερη από ένα standard της σειράς 3, το οποίο είναι 3,5 εκατοστά σε κάθε πλευρά. Το πλάτος αυτό ισοδυναμεί με ένα φαρδύτερο μετατρόχιο, εμπρός και πίσω και φυσικά με τους ευρύτερους τροχούς. Χαρακτηριστικά οι πίσω τροχοί στην M3 προσμετρούν 10” σε κάθε πλευρά.

Στο μεγαλύτερο μέρος, η αεροδυναμική απόδοση και η λεπτότητα κυριαρχούν σε σχέση με το κριτήριο της εμφάνισης που τραβάει τα βλέμματα, καθώς οι διαφορετικές μπροστά μπάρες και τα μικρά spoiler είναι σκόπιμα τοποθετημένα και όχι απλά για να ομορφαίνουν την αισθητική του αμαξώματος. Το μπροστινό μέρος της Μ4, για παράδειγμα, βοηθά στο να διοχετεύεται περισσότερος αέρας για τη ψύξη των φρένων και του Twin – Turbo 6κύλινδρου κινητήρα. Και δεν είναι μόνο ο κινητήρας των 424 ίππων που είναι ό,τι καλύτερο κάτω από το καπό, αλλά διαθέτει μια μάζα αντιστήριξης από ίνες άνθρακα και ένα τεράστιο φίλτρο που δε μπορεί κάποιος να το έχει σε μια 420i.

bmw x6 m 1Στις M2, M3 και M4, υπάρχει 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο χωρίς επιπλέον χρέωση, αλλά τα περισσότερα αυτοκίνητα θα λάβουν το M διπλού συμπλέκτη. Δεν αποτελεί ό,τι πιο φιλικό, ως προς το χρήστη για τη μετακίνηση στην πόλη, αλλά όταν οδηγείται σε ανοιχτούς δρόμους, τότε οι αλλαγές είναι γρήγορες και πιο άγριες. Χρησιμοποιώντας τις ρυθμίσεις M – mode, ο οδηγός μπορεί να ρυθμίσει την ταχύτητα και την τραχύτητα της απόδοσης του κιβωτίου ταχυτήτων, την ανάρτηση, το σύστημα διεύθυνσης του κινητήρα μέσω του μενού του iDrive, το οποίο μπορεί στη συνέχεια να ρυθμιστεί χρησιμοποιώντας δύο πλήκτρα συντόμευσης στο τιμόνι.

Υπάρχουν πολλά ακόμη θετικά της Μ σειράς στο εσωτερικό της καμπίνας, όμως πλέον αυτά μπορεί κάποιος να τα λάβει προαιρετικά και σε άλλα μοντέλα. Το φάσμα της συγκεκριμένης εκτείνεται πλέον σε δέκα μοντέλα. Το Μ2 Coupe, M3 Sedan, M4 Coupe και Convertible, M5 Sedan, M6 Coupe, Convertible,  τετράθυρο Grand Coupe, καθώς επίσης τα Χ5 και Χ6 Μ SUV. Η άφιξη της Μ2 σηματοδοτεί επίσης την άφιξη των πιο προσιτών μοντέλων της Μ όλων των εποχών.

bmw m5 1Τι θα φέρουν άραγε τα επόμενα 40 χρόνια; Πιθανώς νέες προσθήκες στην οικογένεια, και χωρίς αμφιβολία περισσότερες επιτυχίες στο μηχανοκίνητο αθλητισμό. Αλλά, χωρίς αμφιβολία, για τη BMW, το Μ θα συνεχίσει να είναι το πιο φιλόδοξο γράμμα της αλφαβήτου.