• Home »
  • BMW »
  • 30 χρόνια BMW M3, ο θρύλος συνεχίζεται
30 χρόνια BMW M3, ο θρύλος συνεχίζεται

30 χρόνια BMW M3, ο θρύλος συνεχίζεται

Το 2016 σηματοδότησε την 30η επέτειο ενός προτύπου μοντέλου της αυτοκίνησης, εκείνου που έφερε την επανάσταση στη μεσαία κατηγορία των Sports Car, όταν ξεκίνησε η παραγωγή του το 1986. Η πρώτη BMW M3 έθεσε ένα νέο πρότυπο με το οποίο θα αναμετρηθούν άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες και πέντε γενιές αργότερα, το συγκεκριμένο μοντέλο εξακολουθεί να βρίσκεται στο προσκήνιο.

Η BMW Motorsport Division, ο πρόδρομος της BMW M Division, ήταν απίστευτα αυστηρή αναφορικά με την αμιγώς τεχνολογική ανάπτυξη στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, την πρώτης γενιάς BMW M3. Οι προσπάθειες αυτές κατέληξαν στην παραγωγή ενός καθαρόαιμου Sports Car υψηλών επιδόσεων, βασισμένο στη BMW Series 3, που ήταν η ιδανική για καθημερινή χρήση. Κατά τη διάρκεια των τριών δεκαετιών που ακολούθησαν, η BMW M τελειοποίησε την πρωτοπόρα και άκρως επιτυχημένη δημιουργία της από τη μια γενιά στην επόμενη, ενώ έδινε πάντα μεγάλη προσοχή στη διατήρηση του αρχικού χαρακτήρα της M3.

Το αποτέλεσμα όλων αυτών των δράσεων οδήγησε στο να μην υπάρχει ακόμη κανένα άλλο αυτοκίνητο που να συνδυάζει τόσο μια περίοπτη θέση στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, όσο και την προτίμηση των πελατών για την καθημερινή μετακίνησή τους. Η 30η επέτειος της BMW M3 δίνει την ευκαιρία να ανατρέξουμε στο παρελθόν και να θυμηθούμε τις τέσσερις, άκρως ενδιαφέρουσες παραλλαγές του μοντέλου, που για διάφορους λόγους, δεν έφυγε πέρα από το στάδιο του πρωτοτύπου. Τα τέσσερα προγονικά της μοντέλα είναι οι BMW M3 Pickup του 1986,  BMW M3 Compact του 1996, BMW M3 Touring του 2000 και η δεύτερη ενσάρκωση της BMW M3 Pickup, η οποία παρουσιάστηκε το 2011.

Ο πρωταρχικός στόχος για την ανάπτυξη της πρώτης γενιάς της BMW M3 ήταν η είσοδός της στο touring car racing.

Η παραγωγή της BMW M3 δεν αποτέλεσε την προσπάθεια δημιουργίας μιας σπορ ναυαρχίδας με μεγάλη γκάμα μοντέλων, αλλά προήλθε από την ιδέα ανάπτυξης ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, που θα είναι επίσης διαθέσιμο σε μια έκδοση για το ευρύ κοινό. Η επιλεγμένη κατηγορία συμμετοχής στους αγώνες touring του German Touring Car Championship (DTM) ήταν το  Group A, καθώς εκεί είχαν ήδη επιτύχει στο German Racing Championship (DRM). Οι κανονισμοί του Group Α δήλωναν πως για να είναι πιστοποιημένο ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, έπρεπε να πουληθούν τουλάχιστον 5.000 μονάδες εντός 12 μηνών.

Έχοντας την ευκαιρία να αναπτύξουν τις εκδόσεις παραγωγής και εκείνες των αγωνιστικών αυτοκινήτων, η ομάδα ανάπτυξης παρουσίασε μια ευκαιρία, η οποία όφειλε να αξιοποιηθεί δεόντως. Ο άξονας, η ανάρτηση και το σύστημα απόσβεσης ήταν όλα τέλεια προσαρμοσμένα στις μελλοντικές απαιτήσεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού, όπως ήταν το σύστημα πέδησης, το οποίο συνδυάζεται με το ABS με τα εσωτερικά αεριζόμενα δισκόφρενα μπροστά και τον κινητήρα με την αντλία υψηλής πιέσεως. Οι λεπτομέρειες όπως οι αλλαγές ταχυτήτων στο κιβώτιο με την πρώτη στο κάτω αριστερό μέρος έδωσε επίσης μια σαφή ένδειξη για την εστίαση του οχήματος στο αγωνιστικό τμήμα.

Πέραν αυτών υπήρξαν μέτρα με σκοπό την εξοικονόμηση βάρους. Ενώ το κυρίως σώμα με τους  ευρύτερους θόλους των τροχών ήταν παραδοσιακά κατασκευασμένο από λαμαρίνα, οι εμπρός και πίσω προφυλακτήρες, μαζί με τις πλαϊνές ποδιές, το πορτμπαγκάζ και η αεροτομή ήταν κατασκευασμένα από πλαστικό, γεγονός που αντικατοπτρίζει τη δέσμευση των μηχανικών για μια ελαφριά κατασκευή. Οι ειδικοί της BMW Motorsport πείραξαν κατά πολύ την αεροδυναμική του αυτοκινήτου, με τον C – pillar της BMW M3 να ακολουθεί μια ελαφρώς πιο ρηχή γωνία από το κανονικό σώμα και να διαθέτει μια ευρύτερη βάση. Αυτό επέτρεψε στη ροή του αέρα να κατευθύνεται προς τη διακριτικό πίσω αεροτομή πιο αποτελεσματικά.

Εκτεταμένη χρήση της υψηλής τεχνολογίας στους κινητήρες.

Οι ειδικοί του τμήματος Motorsport χρησιμοποίησαν το δίλιτρο τετρακύλινδρο κινητήρα στα μοντέλα μαζικής παραγωγής ως βάση για τη μονάδα της Μ3, καθώς το χαμηλό βάρος της κατασκευής και οι δυνατότητες υψηλής ευστροφίας σήμαινε ότι είχε ακριβώς τα σωστά χαρακτηριστικά για έναν αγωνιστικό κινητήρα. Προκειμένου να μετατραπεί ο κινητήρας που χρησιμοποιείται στα αυτοκίνητα παραγωγής για τα αγωνιστικά μοντέλα, με τα διαπιστευτήρια ενός σπορ αυτοκινήτου, σημαίνει ότι πρέπει να υποβληθεί σε σημαντικές αλλαγές.

Αρχικά αυξήθηκε η μετατόπισή του σε 2,3 λίτρα και  μετατράπηκε σε μια διάταξη τεσσάρων βαλβίδων. Για αυτό το σκοπό, η ομάδα χρησιμοποίησε μια κατάλληλα τροποποιημένη κυλινδροκεφαλή από τον 6κύλινδρο κινητήρα της BMW M1, οι θάλαμοι καύσης των οποίων ήταν σε μια απόσταση μεταξύ τους, ακριβώς όπως η 4κύλινδρη μονάδα του. Ο στρόφαλος στην BMW M3 σχεδιάστηκε να είναι τόσο άκαμπτος, ώστε να μπορεί να χειριστεί τις 10.000 στροφές, ίσως και περισσότερες, ανά λεπτό. Η στάνταρ παραγωγή των ονομαστικών στροφών του κινητήρα των 6.750 σ.α.λ. άφηνε αρκετό περιθώριο για περαιτέρω εξελίξεις στο μηχανοκίνητο αθλητισμό.

Από Sport μηχανή σε μεταφορέα βαρέων καθηκόντων: η BMW M3 Pickup (1986).

Όταν η πρώτη γενιά της BMW M3 εμφανίστηκε, δεν ήταν μόνο οι πελάτες οι οποίοι εντυπωσιάστηκαν από τις εξαιρετικές δυναμικές ικανότητές της. Προκάλεσε επίσης μεγάλη αναταραχή στο εσωτερικό τμήμα της BMW Motorsport, υπεύθυνο για την ανάπτυξή της, που τη θεώρησε τέλειο μέσο για τη μεταφορά εξοπλισμού και άλλων στοιχείων εργασίας περιμετρικά των εγκαταστάσεων της BMW M Division στο Garching του Μονάχου. Το μόνο πρόβλημα ήταν ότι η μεταφορά εμπορευμάτων δεν καταλάμβανε το νούμερο ένα στο μεγάλο κατάλογο των πολλών ταλέντων της πρώτης BMW Μ3.

Δε χρειάστηκε πολύς χρόνος για να διορθωθεί αυτό, το σώμα της BMW 3 Series Convertible μετατράπηκε σε μια BMW M3 Pickup. “Το Convertible αμάξωμα επιλέχθηκε ως βάση για δύο λόγους. Πρώτον, έτυχε να έχουν ένα τέτοιο μοντέλο στη διάθεσή μας σε άριστη κατάσταση και δεύτερον, η Convertible ενσωματωμένη αντιστήριξη ήταν η ιδανική επιλογή για μετατροπή σε pickup” θυμάται ο Jakob Polschak, επικεφαλής κατασκευής του πρωτότυπου οχήματος και των εργαστηρίων της BMW M Division, εργαζόμενος στην εταιρεία για περισσότερα από 40 χρόνια

Η πρώτη BMW M3 Pickup δε διέθετε τα φτερά του πρωτοτύπου, τα οποία ήταν εξοπλισμένα με στενότερο σώμα. Στην αρχή τροφοδοτούταν από τον κινητήρα που υπήρχε στη λεγόμενη “Italian Μ3”, η οποία είχε τον κινητήρα των δύο λίτρων, λόγω των φορολογικών ρυθμίσεων, με τη μέγιστη ισχύ να φτάνει τους 192 ίππους. “Αργότερα αλλάξαμε τον αρχικό τετρακύλινδρο κινητήρα 2,3 λίτρων με 200 ίππους” αποκαλύπτει ο Polschak. Η BMW M3 Pickup βρισκόταν στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου για πάνω από 26 χρόνια, προτού τελικά αποσυρθεί πριν από τέσσερα χρόνια.

Η μεγάλη διάρκεια ζωής της BMW M3 Pickup αποτελεί από μόνη της μια σαφή ένδειξη ότι οι εφάπαξ εκδόσεις που παρουσιάζονται εδώ αποτελούν απλώς τεχνάσματα ή πεδία άσκησης των τεχνικών. Αντίθετα, αυτά είναι τα αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων που έχουν βελτιστοποιηθεί προκειμένου να ταιριάζουν απόλυτα με τις ανάγκες των οδηγών και ως εκ τούτου, αποτελούν την επιτομή της φιλοσοφίας της BMW M. Επιπλέον, πληρούν ένα άλλο σημαντικό σκοπό “Μαθητευόμενοί μας, ασκούμενοι πτυχιούχοι και φοιτητές βοήθησαν στην κατασκευή όλων αυτών των πρωτοτύπων. Αυτό τους επέτρεψε να αποκτήσουν πολύτιμη πρακτική εμπειρία, αποδεσμεύοντας ταυτόχρονα πόρους για εμάς”, εξηγεί ο Polschak.

Ένα starter μοντέλο για τις νέες ομάδες – στόχους: η BMW M3 Compact (1996).

Το ίδιο ισχύει και για τη BMW M3 Compact του 1996. Η ιδέα πίσω από αυτό το μοντέλο ήταν να παρουσιαστεί για νεότερους πελάτες, ένα μοντέλο που θα τους μυούσε στον κόσμο των BMW M αυτοκινήτων. “Σε κάποιο βαθμό, η M3 Compact μπορεί να θεωρηθεί ως ο προπάτορας της σημερινής BMW M2”, παρατηρεί ο επικεφαλής του workshop BMW M και είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί ο ίδιος εφιστά τη σύγκριση.

Αν είχε μπει στην παραγωγή, η ισχύς του κινητήρα της M3, κατά πάσα πιθανότητα, θα είχε μειωθεί. Στο πρωτότυπο, όμως, αυτό αφέθηκε να εξαπολύσει την πλήρη ισχύ των 321 ίππων, γεγονός που προωθεί ένα ελαφρύ αυτοκίνητο, μόλις 1,3 τόνων. “Είναι 150 κιλά ελαφρύτερο, πιο ευέλικτο, πιο σταθερό και ακόμα πιο αδιάλλακτο”, δήλωσε με ενθουσιασμό στο γερμανικό περιοδικό αυτοκινήτου “Auto Motor end Sport” μετά τη δοκιμή του.

Μια μελέτη σκοπιμότητας υπό πραγματικές συνθήκες: το BMW M3 Touring (2000).

Το πρωτότυπο BMW M3 Touring υλοποιήθηκε επειδή ένα μοντέλο παραγωγής ήταν υπό εξέταση. Το Μ3 Compact διατέθηκε στους δημοσιογράφους για δοκιμή, προκειμένου να προβληθεί ως εικόνα και ήχος και να εκτιμηθεί το ενδιαφέρον των πελατών, αλλά τελικά το Μ3 Touring προωθήθηκε αποκλειστικά για εσωτερικό σκοπό. “Αυτό το πρωτότυπο μας επέτρεψε να δείξουμε ότι, από καθαρά τεχνική άποψη τουλάχιστον, ήταν δυνατό να ενσωματωθεί ένα Μ3 Touring στην τρέχουσα παραγωγή του standard BMW 3 Series Touring με μικρή δυσκολία.

Ένα σημαντικό γεγονός που χρειαζόταν να αποδειχθεί ήταν ότι οι πίσω πόρτες του καθιερωμένου μοντέλου παραγωγής θα μπορούσαν να αναδιατυπωθούν, ώστε να προσαρμοστούν στους θόλους των πίσω τροχών, χωρίς την ανάγκη για νέα και ακριβά εξαρτήματα”, εξηγεί ο Jakob Polschak. Μόλις πέρασε από τη γραμμή συναρμολόγησης, το M3 Touring χρειαζόταν ελάχιστη χειροκίνητη εργασία, προκειμένου να ταιριάζει με τα Μ, ειδικά add – on μέρη και τις λεπτομέρειες στο εσωτερικό.

Η ιστορία επαναλαμβάνεται: η BMW M3 Pickup (2011).

Άπαξ και η πρώτη γενιά της BMW M3 Pickup περιγράφηκε παραπάνω, ύστερα από τα πρώτα σοβαρά σημάδια φθοράς, μετά από περίπου ένα τέταρτο του αιώνα, ήρθε η ώρα για ένα διάδοχο. Όπως και με την αρχική, οι υπεύθυνοι για τη δημιουργία του νέου μοντέλου επέλεξαν ένα Convertible σώμα, λόγω των υφιστάμενων στοιχείων ενίσχυσης. “Το έργο μετατροπής αρχικά προχώρησε με το συνηθισμένο, σε μεγάλο βαθμό θεαματικό τρόπο, κατά τη διάρκεια της άνοιξης του 2011.

Αλλά τότε κάποιος ήρθε με την ιδέα του λανσαρίσματός του ως αστείο για την Πρωταπριλιά, καθώς η 1η Απριλίου ήταν πολύ κοντά”, αφηγείται ο Polschak. Για να προετοιμάσουν το κοινό, τα spy shots της βαθμονόμησης ήταν στο  circuit του Nurburgring στο Nordschleife, αφήνοντας έτσι εικασίες σχετικά αναφορικά με σχέδια για την κατασκευή ενός μοντέλου παραγωγής.

Και αυτό λειτούργησε, αφού οι αναφορές από τη στιγμή που βγήκε προς τα έξω, ήθελαν τους δημοσιογράφους και bloggers να “τσιμπάνε το δόλωμα” και να διαδίδουν τις φήμες. Ακόμη και το επίσημο δελτίο τύπου που δημοσιεύθηκε την 1η Απριλίου 2011 δεν έθεσε αμέσως το ζήτημα, παρουσιάζοντας την BMW M3 Pickup ως ένα νέο μοντέλο μετά τα Sedan, Coupe και Cabrio, ενώ στη συνέχεια αποκάλυψε ότι κάτω από το καπό βρίσκεται ο κινητήρας με τη μέγιστη ισχύ των 420 ίππων και το ωφέλιμο φορτίο των 450 κιλών πάνω από τον πίσω άξονα, σήμα κατατεθέν των μοντέλων BMW M, που συνδυάζει την ευχαρίστηση του αγωνιστικού στιλ οδήγησης, με την καθημερινή πρακτικότητα σε ένα εντελώς νέο επίπεδο.

Επίσης, επεσήμανε ότι το Cd ήταν οριακά υψηλότερο από ότι της BMW M3 Coupe, το αυτοκίνητο ήταν ελαφρύτερο κατά 50 κιλά από το Convertible και η Targa οροφή των 20 κιλών θα μπορούσε να αφαιρεθεί για να μειώσει περαιτέρω το κέντρο βάρους. Δεν ήταν παρά μέχρι την τελευταία παράγραφο που το δελτίο τύπου διακριτικά αποκάλυψε ότι το εν λόγω μοντέλο είχε κατασκευαστεί για χρήση ως όχημα μεταφοράς, σε αντίθεση με τον προκάτοχό του, όμως, διέθετε και άδεια για οδική χρήση.

Η BMW M3: μια αθλητική εικόνα και μια δυναμική αναφοράς πέντε γενεών.

Πριν από 30 χρόνια σχεδόν ήταν η ημέρα που ξεκίνησε η παραγωγή της πρώτης σειράς της BMW M3s. Αυτό αντιπροσώπευε το άνοιγμα του κεφαλαίου με μια ιστορία επιτυχίας που αντίστοιχες δεν υπάρχουν στον κόσμο του αυτοκινήτου. Η τετρακύλινδρη μονάδα 2,3 λίτρων, με την τεχνολογία τεσσάρων βαλβίδων που παράγουν 200 ίππους και ζυγίζοντας μόλις 1.200 κιλά, επιτύγχανε το 0 – 100 σε μόλις 6,7”, με την τελική ταχύτητα να είναι στα 235 χλμ/ώρα.

Το 1988 παρουσιάστηκε η έκδοση Evo, με τη δύναμη να αυξάνεται και πάλι στους 220 ίππους και την τελική ταχύτητα στα 243 χλμ/ώρα. Ακολουθήθηκε το 1990 το τελικό στάδιο ανάπτυξης της πρώτης γενιάς M3, η BMW M3 Sport Evolution με 238 ίππους από τον κινητήρα των 2,5 λίτρων, που παρήχθει σε περιορισμένο αριθμό 600 μονάδων.

Η δεύτερη γενιά της BMW M3 δεν αναπτύχθηκε ειδικά για χρήση στο μηχανοκίνητο τομέα. Αυτή τη φορά αποτέλεσε μια πιο διακριτική προσπάθεια. Παρουσιάστηκε το 1992, ο 6κύλινδρος κινητήρας ανέπτυσσε 286 ίππους από τη μετατόπιση των 3 λίτρων, με τη μέγιστη ροπή να φτάνει τα 32,6 κιλά, ενώ διέθετε το νέο καινοτόμο σύστημα ελέγχου εκκεντροφόρων VANOS. Το νέο μοντέλο έκανε δύο παγκόσμια ρεκόρ, για την υψηλότερη απόδοση ανά λίτρο (97 ίππους) και την υψηλότερη ειδική ροπή (11 κιλά) που παράγεται από τον ατμοσφαιρικό κινητήρα.

Το 1995 ένα εκτεταμένο facelift είδε τη μετατόπιση του 6κύλινδρου in – line κινητήρα από 2,990 σε 3.201 κ.εκ., με την παραγωγή να αυξάνεται σε 321 ίππους. Επιπλέον προστέθηκε ο νέος κινητήρας που χρησιμοποιεί επίσης double – VANOS, φέρνοντας τον πλήρως μεταβλητό έλεγχο των εκκεντροφόρων και στις δύο πλευρές εισαγωγής και εξαγωγής. Το καλοκαίρι του 1996, η BMW M3 έγινε η πρώτη σειρά που παράγει αυτοκίνητο με την επιλογή ενός SMG αυτοματοποιημένου μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων.

Διαθέτοντας ένα επιβλητικό αλουμινένιο καπό, με τους ογκώδης θόλους των τροχών σε περίοπτη θέση, ένα αεροδυναμικά βελτιστοποιημένο χώρο αποσκευών, με τα πίσω σπόιλερ και τις τέσσερις απολήξεις να εξέρχονται από το σύστημα εξάτμισης διπλής ροής, η τρίτη γενιά της BMW M3 που παρουσιάστηκε το 2000 διαθέτει ένα εξαιρετικά εντυπωσιακό σχήμα για μια ακόμη φορά. Η ισχύς ήρθε και πάλι από τον ατμοσφαιρικό 6κύλινδρο, η πρόσφατα αναπτυγμένη μονάδα έφτανε τους 343 ίππους με τα 3,246 κ.εκ. και η μέγιστη ροπή άγγιζε τα 37,2 κιλά.

Αντί να είναι εξοπλισμένη με τον ίδιο 6κύλινδρο κινητήρα, όπως οι δύο προηγούμενες γενιές, η τέταρτη ενσάρκωση της BMW M3 που παρουσιάστηκε το 2007, τροφοδοτούταν από έναν υψηλών στροφών ατμοσφαιρικό V8 κινητήρα αναπτύσσοντας συνολικά 420 ίππους. Μεταξύ των υπόλοιπων έξυπνων ελαφρών υλικών που χρησιμοποιήθηκαν για το σχεδιασμό ήταν ο άνθρακας με ίνες πλαστικού (CFRP), ενώ ο εμπρός άξονας κατασκευάστηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο.

Η τρέχουσα, πέμπτη γενιά της BMW M3 παρουσιάστηκε την άνοιξη του 2014. Σύμφωνα με την αλλαγή στην ονοματολογία των μοντέλων της σειράς που παράγει η BMW, μόνο το τετράθυρο Sedan φέρει το σήμα Μ3, ενώ στο Coupe και τις παραλλαγές των Convertible δόθηκε το όνομα της Μ4. Στις τρεις εκδόσεις του αμαξώματος, ένας 6κύλινδρος κινητήρας ελεύθερων στροφών παρέχει ισχύ με τεχνολογία M TwinPower Turbo και αποδίδει 431 ίππους.

Επίσης, εφαρμόζονται αυστηρά στοιχεία ελαφρού σχεδιασμού, τα οποία περιλαμβάνουν την εκτεταμένη χρήση ελαφρών υλικών, όπως ανθρακονήματα και αλουμίνιο για το σασί και το υπόλοιπο αμάξωμα, όλα εκ των οποίων έχουν περιορίσει κατά περίπου 80 κιλά το βάρος από τον προκάτοχό του.

Αυτό το καλοκαίρι, η BMW M Division κυκλοφόρησε ένα αποκλειστικό Special Edition μοντέλο, το οποίο περιορίζεται στις 500 μονάδες παγκοσμίως, ως ειδικό αφιέρωμα στην επιτυχημένη πορεία των 30 χρόνων της BMW M3. Με το Macao Blue μεταλλικό εξωτερικό χρώμα, η BMW M3 “30 Jahre Μ3” μας ταξιδεύει πίσω στην πρώτη γενιά του αυτοκινήτου, για το οποίο πρώτη φορά βγήκε αυτή η απόχρωση. Το Competition Package περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνοντας εκτενή συστήματα μετάδοσης κίνησης, καθώς και τροποποιημένες αναρτήσεις, ωθώντας την απόδοση του κινητήρα στην αντίστοιχη του επετειακού μοντέλου φτάνοντας μέχρι τους 450 ίππους.

Όποια M3 και να επιλέξει κάποιος είναι σίγουρο πως θα παραμείνει αναλλοίωτη στο χρόνο, αφού το κάθε μοντέλο έχει τη δική του ξεχωριστή ιστορία. Η BMW είναι σίγουρο πως με αυτό το μοντέλο έχει βρει τη σωστή συνταγή που οδηγεί στην επιτυχία και για αυτό το λόγο είμαστε σίγουροι πως την M3 θα τη βλέπουμε για πολλά πολλά χρόνια ακόμη στους δρόμους.