Όταν τα χρήματα στην F1 κάνουν φτερά

ByXenofwntas

02/02/2015

Η Formula 1 σίγουρα αποτελεί το πιο δημοφιλές, αλλά και ταυτόχρονα το πιο ακριβό μηχανοκίνητο σπορ. Μπορεί στο πέρασμα των μονοθεσίων το φιλοθεάμων κοινό να ενθουσιάζεται και να ταξιδεύει με τον ήχο των κινητήρων, όμως πίσω από τη μαγεία κρύβεται ο πραγματικός κόσμος, με υπέρογκα ποσά και τρομερά έξοδα, τα οποία ο κόσμος δε μπορεί να φανταστεί ότι ξοδεύονται κάθε Σαββατοκύριακο μοναδικού θεάματος.

f1 loss 2Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη την τριετία 2009–2012 οι καθαρές ζημίες στην F1 ήταν 465.000.000€ με σχεδόν τα μισά από αυτά να προέρχονται από τη Marussia. Χαρακτηριστικό είναι ότι από τις 11 ομάδες που συμμετείχαν στο Πρωτάθλημα, μόνο τρεις κατάφεραν να κλείσουν με θετικό πρόσημο το οικονομικό τους έτος. Μέχρι και τις 31/12/2012 η Caterham, η Red Bull και η Toro Rosso παρουσίασαν κέρδη που έφτασαν τα 10.000.000€, την ώρα που η Marussia μέσα σε ένα μόλις χρόνο ζημιώθηκε κατά 85.000.000€. Πολλές φορές το κέρδος δεν είναι το σήμα κατατεθέν για την επιτυχία μιας ομάδας στην F1. Μπορεί μια νίκη να προσφέρει χρηματικό έπαθλο, αυξάνοντας τα κέρδη της ομάδας, ωστόσο αυτό που μπορεί να θεωρηθεί χρυσάφι είναι οι χορηγίες από εταιρείες, οι ιδιοκτήτες των οποίων είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν αδρά προκειμένου να έχουν προβολή τόσο κατά τη διάρκεια των 2ήμερων δοκιμαστικών, όσο και την ημέρα του Grand Prix, όπου εκατομμύρια βλέμματα στρέφονται στις πίστες.

Φυσικά οι πιο επιτυχημένες ομάδες είναι και αυτές που έχουν τη μεγαλύτερη προβολή στην τηλεοπτική κάλυψη. Για παράδειγμα, η διαφημιστική αξία που έχει η Red Bull μέσα από το ισοτονικό ποτό της μπορεί να εκτοξεύσει τα κέρδη ακόμα και σε εκατομμύρια Ευρώ, ενώ χαρακτηριστικό είναι ότι μόνο για το 2012 τα κέρδη της αυξήθηκαν κατά 11,9% μόνο από αυτό. Το γεγονός αυτό επιφέρει τις περισσότερες φορές την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ομάδας, με αποτέλεσμα όταν οι ιδιοκτήτες τους αποφασίζουν να προχωρήσουν σε πώληση, να θησαυρίζουν με αστρονομικά ποσά.

f1 loss 3Σαφώς δε συμβαίνει το ίδιο με τις μικρότερες ομάδες, οι οποίες πολλές φορές έχουν περισσότερα έξοδα απ’ ότι έσοδα, δημιουργώντας χρέη στους ιδιοκτήτες τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να μεταπωληθούν, επιφέροντας τη χρεωκοπία και ταυτόχρονα τη διάλυση της ομάδας. Το 2015 υπήρχε ένα σχέδιο από τον Bernie Ecclestone σύμφωνα με το οποίο το ανώτατο όριο εξόδων θα έφτανε τα 180.000.000€ για κάθε ομάδα, όμως ομάδες που υπερέβαιναν αυτό αρνήθηκαν, και έτσι δε μπόρεσε να τεθεί σε εφαρμογή.  Η έλλειψη του ανώτατου ορίου, όπως ήταν αναμενόμενο, έφερε τη χρεωκοπία της HRT στο τέλος του 2012. Πρόσφατα ακολούθησε και η Marussia, με τους 168 υπαλλήλους της να απολύονται. Παρά την προσπάθεια που κατέβαλε Ρώσος μεγιστάνας για να την κρατήσει στις πίστες, το κόστος αποδείχτηκε εξωπραγματικό και έτσι η συμφωνία δεν επήλθε ποτέ.

Η Mercedes–Benz μπορεί φέτος να πανηγύρισε τον τίτλο, όμως τα πράγματα δεν ήταν πάντα ρόδινα. Το 2010 η γερμανική ομάδα στον οικονομικό υπολογισμό της είχε απώλειες της τάξεως των 63.000.000€, οι οποίες έκαναν τον ιδιοκτήτη της να σκέφτεται άμεσα την πώλησή της. Αυτό τελικά δε συνέβη, αφού τα πράγματα για τους Γερμανούς στον οικονομικό τομέα άλλαξαν με τα κέρδη να ξεπερνούν τα 43.000.000€.

f1 loss 4Μπορεί εμείς κάθε φορά να μετράμε αντίστροφα για να έρθει το Σαββατοκύριακο της απόλυτης δράσης, μπορεί να συντονιζόμαστε στα μεγαλύτερα τηλεοπτικά δίκτυα απολαμβάνοντας συνεντεύξεις και εκτενή ρεπορτάζ από την καθημερινότητα πιλότων, μηχανικών και ομάδων, μπορεί να ανεβάζουμε παλμούς μόλις σβήσει και το πέμπτο από τα κόκκινα φώτα, ποτέ όμως δεν είχαμε σκεφτεί πως πίσω από όλο αυτό το βασίλειο υπάρχουν και τα σύννεφα. Η αλήθεια είναι ότι οι αριθμοί, οι διαφημίσεις, το μάρκετινγκ και οι ισολογισμοί είναι δουλειά ειδημόνων, αλλά εν καιρώ κρίσης, έχουν βγει στην επιφάνεια προβλήματα ακόμα και στα πιο ακριβά αθλήματα, που έχουν ως αποτέλεσμα την απομάκρυνση ομάδων. Εμείς ελπίζουμε να βρίσκονται πάντα οι λύσεις προκειμένου να ζούμε κάθε μια από τις 20 Κυριακές, για φέτος, αυτή την ωραία αγωνία μέχρι την πρώτη στροφή του κάθε circuit.