Ο κινητήρας της BMW N54 παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2006 και τοποθετήθηκε για πρώτη φορά στην E92 335i αργότερα εκείνο το έτος. Πλέον, έχει αντικατασταθεί από τη μονάδα N55, την οποία γνωρίζουμε από τα M2, M3 και M4, δεδομένου ότι οι δύο τελευταίες έχουν λάβει την αναθεωρημένη παραλλαγή με τον S55.
Ωστόσο, σε καμία περίπτωση δε μπορεί ο N54 να θεωρηθεί ένας ξεπερασμένος κινητήρας. Υπάρχουν μυριάδες μοντέλων BMW που κυκλοφορούν με αυτόν και αποτελεί έναν από τους πιο επιθυμητούς κινητήρες στις τάξεις των tuners. Όπως αναφέρεται σε αμερικάνικο περιοδικό “Όπως ο RB26DETT της Nissan, έτσι και ο N54 έχει τη δυνατότητα να γίνει θρύλος, ιδιαίτερα μεταξύ των tuners”.
Ο N54 είναι μια εξακύλινδρη μονάδα χωρητικότητας 3 λίτρων με δύο υπερσυμπιεστές μικρής πίεσης και μια αναλογία συμπίεσης 10.2: 1. Διαθέτει αλουμινένιο στροφαλοθάλαμο με κυλινδρικές γραμμές σιδήρου και χαλύβδινο εκκεντροφόρο. Οι στροφαλοφόροι και οι μπιέλες είναι σφυρήλατες, τα έμβολα έχουν εκτοπιστεί, ενώ διαθέτει Bi – VANOS τεχνολογία, άμεσου ψεκασμού και air – to – air intercooler.
Τρεις εξελίξεις του N54 έχουν πωληθεί, με ιπποδυνάμεις που κυμαίνονται από τους 300 έως 340 ίππους, με τον κινητήρα των 300 ίππων να ζυγίζει 187 κιλά. Όπως προαναφέρθηκε, ο N54 ήρθε για πρώτη φορά στο E9x και αργότερα τροφοδότησε τις E60 5 Series, F01 7 Series, X6 και Z4, αλλά η πιο δημοφιλής εφαρμογή του ήρθε με την 1Μ Coupe.
Οι επικριτές, συμπεριλαμβανομένων των δημοσιογράφων από τα Car and Driver και EVO ήξεραν ότι ο N54 έχει ομαλή απόδοση ισχύος, καθώς και τις προσπάθειες της BMW να περιορίσει το turbo – lag, ενώ μερικοί τον ευνόησαν ακόμη και έναντι των πιο ισχυρών μονάδων N62 και N63. Για παράδειγμα, ο Jared Gall του Car and Driver έγραψε ότι το προστιθέμενο βάρος του N62 έκανε το εμπρόσθιο άκρο του E60 πολύ βαρύ, περιορίζοντας την οδηγική εμπειρία σε σύγκριση με τον N54 και παρά το γρύλισμα, ο V8 ήταν μόνο “οριακά πιο γρήγορος” από τον N54 με τον οποίο ήταν εξοπλισμένη η 535i.
Εν τω μεταξύ, το αμερικάνικο Edmunds χαρακτήρισε τον N54 7 Series τον πιο διασκεδαστικό στην οδήγηση και ότι είναι σαφώς πιο μπροστά από την 750i και το V12 – powered της 760Li. Υπάρχουν πολλοί ιδιοκτήτες που έχουν αυξήσει τις τιμές ισχύος από 15 έως 30% με απλές τροποποιήσεις σε πρώτο στάδιο. Από όσο είναι γνωστό, το σύστημα μετάδοσης και εσωτερικά ο N54 φαίνεται να μην έχει προβλήματα με χειρισμό έως τους 400 και 500 ίππους. Στην πραγματικότητα, μετά από έλεγχο, βρήκαμε αναφορές για χρήση του N54 με πάνω από 700 ίππους, ενώ υπάρχει και κάτοχος που το αυτοκίνητο του αγγίζει τους 753 ίππους.
Ο N54 έχει σημεία στα οποία αντιμετωπίζει προβλήματα. Αποτυχίες λόγω της υψηλής πίεσης στην αντλία καυσίμου έχουν αναφερθεί συχνά, αναγκάζοντας τη BMW να δικαιολογεί την ανάκληση σε ορισμένα μοντέλα του 2010. Επιπλέον, πολλοί ιδιοκτήτες έχουν εκφράσει παράπονα σχετικά με τις αποτυχίες του Turbo λόγω προβλημάτων στη θυρίδα διαφυγής, με την αμερικάνικη BMW να παρατείνει την εγγύηση για αυτό το θέμα στα 8 χρόνια. Τέλος, ως είθισται στους direct – port κινητήρες, έχει δηλωθεί συχνά συσσώρευση άνθρακα στις βαλβίδες εισαγωγής.
Ο N54 είναι ένας ανθεκτικός κινητήρας, αλλά τη στιγμή που κάποιος θα ξεκινήσει το tuning του αυτοκινήτου, θα ασκήσει μεγαλύτερη πίεση σε κινητήρα, σασί και άλλα μηχανικά εξαρτήματα, θα πρέπει να είναι σε θέση να βρεθεί αντιμέτωπος με πιθανά προβλήματα αξιοπιστίας. Τέλος, ο N54 έχει βρεθεί τρεις φορές στον κατάλογο των 10 Best Engines του Ward. Επιπλέον, έχει κερδίσει 8 βραβεία ως Διεθνής Κινητήρας της Χρονιάς στο Ηνωμένο Βασίλειο από το 2007 έως το 2011, συμπεριλαμβανομένου και αυτού του καλύτερου συνολικά κινητήρα.