Η BMW είναι από τις πρωτοπόρες εταιρείες στο χώρο της αυτοκίνησης. Όπως πολύ καλά φαίνεται και από τον τίτλο, το παρών κείμενο αποτελεί έναν μικρό φόρο τιμής στο σύστημα τετρακίνησης της γερμανικής εταιρείας, το οποίο συμπληρώνει 31 χρόνια. Η αρχή έγινε το 1985 και μέχρι σήμερα η εξελίχθηκε ραγδαία, με τη σημερινή ονομασία xDrive να χαρακτηρίζει πλήρως μία ολόκληρη κατηγορία οχημάτων της εταιρίας και να προσφέρει εξαιρετικά χαρακτηριστικά σε όλες τις υπόλοιπες σειρές από τη Series 1 έως και τη Series 7.
Όλα ξεκίνησαν στη γνωστή έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης τo 1985 όταν και πρωτοεμφανίσθηκε η BMW 325i “Allroad”, η οποία χαρακτηρίστηκε αργότερα από τους δημοσιογράφους που την τέσταραν, ως ο πρωταθλητής των κρατημάτων χάρη στην κατανομή ισχύος 37:63 ανάμεσα στους εμπρός και τους πίσω τροχούς. Η ονομασία της αργότερα άλλαξε σε 325iX, ενώ από το 1988 στη γκάμα της σειράς προστέθηκε και η έκδοση “Touring”.
Τρία χρόνια αργότερα, το 1991 ήρθε και η σειρά της “5άρας” να εφοδιαστεί με το σύστημα τετρακίνησης, το οποίο πλέον διέθετε ηλεκτρονικό έλεγχο ισχύος και πρόσφερε στη γερμανική φίρμα ένα ακόμη μοντέλο μεγαλώνοντας τη γκάμα, αφού πλέον προστέθηκε και η 525iX. Η κατανομή της ισχύος άλλαξε ελάχιστα σε 36:64, εμπρός και πίσω, έτσι ώστε να καλύψει τις ανάγκες του μεγαλύτερου αμαξώματος της Series 5.
Το επόμενο μεγάλο βήμα ήρθε στα τέλη του προηγούμενου αιώνα, το 1999, όταν και άνοιξε το νέο κεφάλαιο των SAV (Sports Activity Vehicles), με πρώτο εκπρόσωπο την X5, η οποία εκτός από το σύστημα τετρακίνησης με κατανομή ισχύος 38:62, είχε εφοδιαστεί και με συστήματα τα οποία έκαναν ακόμη καλύτερη την εμπειρία της οδήγησης ενός SAV. Μερικά από αυτά ήταν το DSC (Dynamic Stability Control), το ADB – X (Automatic Differential Brake) και το HDC (Hill Descent Control). Από το 2000 όλα τα παραπάνω μπορούσε κανείς να τα αποκτήσει και μέσω της τέταρτης γενιάς της Series 3.
Το 2003 έρχεται το ντεμπούτο για το γνωστό σε όλους μας xDrive σύστημα, το οποίο βοήθησε πολύ στην αύξηση της δημοτικότητας των X3 και X5, αφού αποτελούσε το συγκριτικό τους πλεονέκτημα, μαζί με πολλές τροποποιήσεις, το xDrive λάμβανε δεδομένα και από το σύστημα DSC, έτσι ώστε να προλαμβάνει καταστάσεις υποστροφής και υπερστροφής ακόμη και από τα αρχικά στάδια.
Η παγκόσμια κρίση ξεκινάει το 2007, παρά ταύτα η BMW έρχεται να παρουσιάσει ως concept το πρώτο SAC (Sports Activity Coupe) όχημα με την ονομασία X6, όπου ένα χρόνο αργότερα θα μπει στην παραγωγή και θα διαθέτει το πιο εξελιγμένο xDrive που συνδυάζεται και με το Dynamic Performance Control (DPC), σύστημα το οποίο μεταφέρει την ισχύ ανάλογα με τις ανάγκες στο δεξί ή αριστερό πίσω τροχό επιτυγχάνοντας υψηλά επίπεδα πρόσφυσης, εξαιρετικά κρατήματα και μεγάλη ευελιξία στο ογκώδες Χ6. Ωστόσο, όσο πιο περίπλοκο γινόταν το σύστημα της τετρακίνησης της BMW αρκετά ψεγάδια άρχισαν να φαίνονται, τα οποία βέβαια μόνο θετικό αντίκτυπο δεν είχαν για την εταιρία, η οποία όμως τα διόρθωνε άμεσα.
Το 2009 έρχεται και το μικρότερο μέλος της οικογένειας X, το X1 το οποίο διέθετε το σύστημα xDrive και αποτελούσε μία Compact Premium λύση. Τα εξαιρετικά κρατήματα και τα υψηλά επίπεδα πρόσφυσης δεν είναι χρήσιμα μόνο σε οχήματα που αφορούν έναν πιο δυναμικό τρόπο ζωής, αλλά αφορούν και στα πιο πολυτελή οχήματα που έχουν κύριο ρόλο την άνεση Για το λόγο αυτό από το 2009 το xDrive χρησιμοποιείται και από την Series 7, ενώ το 2012 ήρθαν και τα πρώτα τετρακίνητα Coupe και Convertible μοντέλα με τη Series 6 να είναι αυτή που πρώτη φιλοξένησε το xDrive, ενώ σήμερα χρησιμοποιείται από τη Series 3, Series 5, αλλά και την ολοκαίνουργια Series 4 σε όλους τους τύπους αμαξώματος.
Η γερμανική φίρμα όμως δε θα μπορούσε να σταθεί σε αυτές τις επιτυχίες και λογικό θα ήταν να στοχεύσει προς το μέλλον. Έτσι το σύστημα τετρακίνησης από την BMW χρησιμοποιήθηκε ακόμη και στα μοντέλα που συνδυάζουν τη χρήση του κινητήρα εσωτερικής καύσης, με τη χρήση ηλεκτροκινητήρα και όπως καλά καταλάβατε η συζήτηση πάει προς την i8, αλλά και προς το πρώτο Plug – In Hybrid μοντέλο παραγωγής, την Χ5 xDrive40e. Τα δύο αυτά οχήματα χάρη στην μόνιμη τετρακίνηση του συστήματος xDrive και τη λειτουργία του eDrive EfficientDynamics Technology, μεταφέρουν στον δρόμο άκοπα τον Sport χαρακτήρα τους με εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση.
Τρεις δεκαετίες μπορεί να είναι αρκετά χρόνια, ωστόσο, στον χώρο της αυτοκίνησης πολλά Project διαρκούν πάνω από μία πενταετία, γεγονός που σημαίνει ότι η BMW μέσα από τα επιτυχημένα αυτά 30 χρόνια έχει αντλήσει τα εφόδια για να μας εντυπωσιάσει ακόμη περισσότερο στο μέλλον. Αναμένουμε λοιπόν, το επόμενο μεγάλο βήμα της BMW στον τομέα της τετρακίνησης και ευελπιστούμε να αποτελέσει ικανό συνεχιστή της μεγάλη αυτής ιστορίας.
Δημήτρης Τσιάρας