Το 1983 η Peugeot αποκάλυπτε για πρώτη φορά το 205. Το μοντέλο για εκείνη την εποχή ήταν πρωτοποριακό, αφού αργότερα πήρε μέρος και σε αγώνες δείχνοντας πως η γαλλική εταιρεία είχε παρόν αλλά και μέλλον. Το 205 ερχόταν να δείξει πως η Peugeot μπορεί να προσφέρει περισσότερα ύστερα από την εξαγορά που είχαν κάνει οι Γάλλοι των ευρωπαϊκών τμημάτων της Chrysler Simca και του πρώην ομίλου Rootes. Από τότε πέρασαν 40 ολόκληρα χρόνια και μπορεί το 205 να μην κυκλοφορεί σαν καινούργιο μοντέλο, όμως υπάρχουν ακόμα πολύ περιποιημένα κομμάτια που κυκλοφορούν ακόμα.
Ο Jean Boillot, μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου της Peugeot είχε την ιδέα για την κατασκευή ενός μικρού αυτοκινήτου, που όμως θα ήταν και καθημερινό εργαλείο. Φυσικά, το πλάνο στο μυαλό του ήταν πως εκτός από την καθημερινή χρήση του, θα είχε και την απαραίτητη άνεση τόσο για ένα ταξίδι, αλλά και να κινείται άνετα σε επαρχιακούς δρόμους. Έτσι ύστερα από εσωτερικό διαγωνισμό που έγινε στη γαλλική εταιρεία το project της δημιουργίας του 205 ανέλαβε ο Gerard Welter.
Το 205 ξεκίνησε αρχικά με τέσσερις κινητήρες βενζίνης και έναν πετρελαίου. Η βασική έκδοση ήταν με τον κινητήρα βενζίνης των 1.000 κ.εκ. και τους 43 ίππους, ενώ υπήρχε και ο κινητήρας βενζίνης των 1.100 κ.εκ., με τη μέγιστη ισχύ να φτάνει τους 53 ίππους. Ο πετρελαιοκινητήρας ήταν καινούργιος για την εποχή έχοντας χωρητικότητα 1.800 κ.εκ., με τη μέγιστη ισχύ να φτάνει τους 58 ίππους, ενώ η μέση κατανάλωση ήταν μόλις 3,9 λίτρα/100 χλμ, κάτι που ήταν πρωτοποριακό για την εποχή.
Το 205 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της μάρκας που υιοθέτησε ράβδους στρέψης στο πίσω μέρος, ενώ το 1984, κυκλοφόρησαν τα θρυλικά GTI και Turbo 16, δημιουργώντας πλέον και 3θυρο αμάξωμα εκτός από το 5θυρο. Βέβαια αυτό που μεγάλωσε ακόμη περισσότερο το 205 ήταν το αγωνιστικό κομμάτι. Άλλωστε ποιος δε θυμάται το εντυπωσιακό 205 Turbo 16, όπου ήταν υπό την καθοδήγηση του Jean Todt. Στην πρώτη κιόλας σεζόν που βρέθηκε στα Rally ο Ari Vatanen κέρδισε τρεις αγώνες, ενώ το 1985 και το 1986 η Peugeot κατέκτησε το τίτλο των κατασκευαστών, με τους Timo Salonen (1985) και Juha Kankkunen (1986), να κατακτήσουν τον τίτλο των οδηγών.
Μετά την κατάργηση του Group B, στα τέλη του 1986 ο Jean Todt πρότεινε στην εταιρία να λάβει μέρος με το 205 T16, στο διάσημο αγώνα Paris-Dakar. Η πρόκληση έγινε αποδεκτή και το ειδικά διαμορφωμένο 205 T16 βρέθηκε στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου το 1987 και το 1988, με τους Ari Vatanen και Juha Kankkunen. Το 1998 οι Γάλλοι αποφάσισαν πως το 205 έκλεισε τον κύκλο του, με την παραγωγή να έχει φτάσει τα 5.278.050 κομμάτια. Η παρακαταθήκη που άφησε το 205 ήταν ανεκτίμητη, αφού άνοιξε το δρόμο για τη συνέχεια στα 206, 207 και 208.
Το 205 ήταν ένα από τα αυτοκίνητα που έδειξε πως θα ήταν το μέλλον. Η ζήτηση για τα μικρά αυτοκίνητα στις ημέρες μας είναι τεράστια, αν και πλέον τα SUV έχουν κατακλύσει τον κόσμο. Αν το 205 έβγαινε τώρα ίσως να ήταν ένα από τα μικρά SUV, όμως όταν κυκλοφόρησε είχε τη δική του αίγλη δείχνοντας το δρόμο και σε άλλες εταιρείες για το τι πρέπει να κάνουν. Μπορεί σήμερα να μην κυκλοφορούν πολλά 205, όμως όσα υπάρχουν σίγουρα φέρνουν κάτι διαφορετικό στους δρόμους.