“Το νέο Leon Cupra είναι ένα καθαρόαιμο Seat, αφού συνδυάζει το συναίσθημα με τις επιδόσεις και το δυναμικό σχεδιασμό, προσφέροντας οδηγική απόλαυση σε κάθε χιλιόμετρο το οποίο διανύει. Το νέο Cupra είναι ένα καθημερινό αυτοκίνητο επιδόσεων μιας και σε κάνει να αισθάνεσαι ότι φτιάχτηκε, τόσο για την πίστα, όσο και για τους αυτοκινητοδρόμους.” Αυτή είναι ίσως η καλύτερη εισαγωγή για την περιγραφή των δύο νέων Leon, του Cupra και του Cupra 280 και δόθηκε από τον αντιπρόεδρο του τμήματος έρευνας και ανάπτυξης της Seat, Dr. Matthias Rabe.

H SEAT παρουσίασε την ταχύτερη σειρά αυτοκινήτων παραγωγής που δημιούργησε ποτέ και αυτή αποτελείται από δύο εκδόσεις του γνωστού μας Leon, την έκδοση Cupra και Cupra 280. Με 265 και 280 ίππους αντίστοιχα, οι δύο νέες εκδόσεις σίγουρα έρχονται γεμάτες υποσχέσεις.

Το συναίσθημα αποτελεί βασικό στοιχείο του σχεδιασμού των Leon, ωστόσο με το νέο Cupra, η Seat προχώρησε ένα βήμα παραπέρα. Στο εμπρός μέρος έχουμε νέες μεγαλύτερες υποδοχές αέρα και fullLED φωτιστικά σώματα, στοιχεία τα οποία θα χαρίσουν τον απαραίτητο δυναμισμό. Στο πίσω μέρος εντυπωσιακός είναι ο νέος διαχύτης, αλλά και οι δύο οβάλ απολήξεις της εξάτμισης. Όσον αφορά στις ζάντες αλουμινίου το σχέδιο θα είναι μοναδικό για την έκδοση του Cupra. Στο εσωτερικό των τροχών ευδιάκριτες θα είναι οι δαγκάνες των φρένων, οι οποίες θα έχουν κόκκινο χρώμα, ενώ ευδιάκριτα δεν θα είναι τα πρόσωπα των επιβατών εξαιτίας των φιμέ τζαμιών. Για την έκδοση Cupra 280 τα πράγματα αλλάζουν μιας και οι ζάντες που θα χρησιμοποιηθούν θα είναι 19” και θα χαρακτηρίζονται από το μοναδικό φινίρισμα τιτανίου, ενώ θα χρησιμοποιηθεί και το αεροδυναμικό πακέτο το οποίο περιέχει μία μαύρη αεροτομή στο πίσω άκρο της οροφής, το λογότυπο Cupra επάνω στις δαγκάνες των φρένων, αλλά και μαύρα καπάκια για τους πλαϊνούς καθρέφτες.   

Περνώντας στο εσωτερικό, την προσοχή σίγουρα θα τραβήξει το ειδικά σχεδιασμένο, για την έκδοση Cupra, τιμόνι, το οποίο έχει δερμάτινη επένδυση και λευκές ραφές. Αυτές οι ραφές είναι ένα στοιχείο που έχει χρησιμοποιηθεί και στα sport καθίσματα τα οποία είναι ντυμένα με σκούρα γκρι Alcantara, ενώ οι υπόλοιπες ταπετσαρίες στον εσωτερικό διάκοσμο είναι δερμάτινες και σε μαύρο χρώμα. Ένα ακόμα υλικό που έχει χρησιμοποιηθεί στο εσωτερικό είναι το αλουμίνιο, με το οποίο έχουν φτιαχτεί τα πετάλια, τα χερούλια των θυρών αλλά και τα ειδικά λογότυπα Cupraπου έχουν τοποθετηθεί στη βάση των δύο εμπρός θυρών. Σχετικά με τον εξοπλισμό, το ψηφιακό ραδιόφωνο DAB συνδυάζεται με το Seat Media System Plus, ενώ παράλληλα έχουν τοποθετηθεί αισθητήρες βροχής και φώτων. Για την έκδοση Cupra 280, ο εξοπλισμός εμπλουτίζεται με δορυφορική πλοήγηση.     

Ζωή στο νέο Leon Cupra και Leon Cupra 280, δίνει ο TFSI κινητήρας χωρητικότητας 2 λίτρων. Η ισχύς του όπως αναφέραμε και πριν είναι 265 και 280 ίπποι αντίστοιχα για κάθε έκδοση. Ωστόσο η μέγιστη ροπή είναι κοινή με 35,3 κιλά και δίνεται μεταξύ 1.750 και 5.300 σ.α.λ. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται μια εντυπωσιακή έκρηξη δύναμης κάθε φορά που το πεντάλ του γκαζιού πιέζεται και γίνεται ακόμα πιο αισθητή η άνεση στο προσπέρασμα. Πιο αναλυτικά, ο κινητήρας έχει υιοθετήσει ένα σύστημα διπλού ψεκασμού, συνδυάζοντας τον άμεσο και τον πολλαπλό ψεκασμό με μερικό φορτίο, έχοντας στόχο να μειώσει την κατανάλωση αλλά και τις εκπομπές ρύπων. Στο πακέτο αποδοτικότητας ανήκουν και οι ευπροσάρμοστοι εκκεντροφόροι, η επιλογή της άριστης ποσότητας μείγματος στους κυλίνδρους αλλά και το σύστημα πολλαπλής εξαγωγής καυσαερίων στην κεφαλή του κυλίνδρου, η οποία αποτελεί κομμάτι του έξυπνου συστήματος διαχείρισης της θερμότητας. Τέλος ένας νέος τύπος επένδυσης για τα πιστόνια αλουμινίου βοηθά στη μείωση των τριβών.

Με τη χρήση των παραπάνω συστημάτων, αλλά και της τεχνολογίας Start & Stop και των συστημάτων ανάκτησης ενέργειας που ήδη υπάρχουν σε όλα τα Leon, ο στόχος για μείωση της κατανάλωσης έχει επιτευχτεί. Η εργοστασιακή μέση τιμή της είναι 6.4 λίτρα/100χλμ. για την έκδοση με το χειροκίνητο κιβώτιο και 6.7 λίτρα/100χλμ. για την έκδοση με το αυτόματο κιβώτιο DSG. Οι εκπομπές ρύπων είναι και αυτές αρκετά χαμηλές εξαιτίας της εκπληκτικής αποδοτικότητας του κινητήρα εκπέμποντας 149 γρ/χλμ με το χειροκίνητο κιβώτιο και 155 γρ/χλμ με το DSG. Για να μπορέσουμε να συγκρίνουμε τη μεγάλη μείωση των εκπομπών ρύπων θα αναφέρουμε ότι για την προηγούμενη γενιά του Leon Cupra, το συγκεκριμένο νούμερο ήταν 190 γρ/χλμ.

Μιας και αναφερθήκαμε στα κιβώτια ταχυτήτων με τα οποία συνδυάζεται η σειρά Cupra, ας αναλύσουμε περισσότερο το θέμα μετάδοση. Δύο κιβώτια λοιπόν, ένα χειροκίνητο 6 σχέσεων και το γνωστό μας DSG θα είναι στη διάθεση των υποψήφιων αγοραστών ώστε να επιλέξουν. Για την καλύτερη κατανομή της ισχύος στους τροχούς, η Seat επέλεξε να εφοδιάσει την προσθιοκίνητη σειρά Cupra με ένα μπλοκέ διαφορικό το οποίο προσφέρει υψηλά επίπεδα πρόσφυσης, αλλά και κρατήματος, χωρίς να επηρεάζει την αίσθηση του τιμονιού. Το συγκεκριμένο διαφορικό αποτελείται από ένα υδραυλικό σύστημα πολλαπλών δίσκων και ελέγχεται ηλεκτρονικά.

Ο νέος κινητήρας, το ταχύτατα ανταποκρινόμενο turbo, τα κιβώτια ταχυτήτων, αλλά και τα πολύ καλά επίπεδα πρόσφυσης εξαιτίας του μπλοκέ διαφορικού είναι τα στοιχεία που συνεισφέρουν ώστε το νέο Cupra να πετυχαίνει καταπληκτικές επιδόσεις. Τόσο το Cupra 280, όσο και το Cupra επιταχύνουν από στάση στα  100 χλμ/ώρα σε χρόνο κάτω από 6” και πιο συγκεκριμένα όσον αφορά στο Cupra 280, είναι 5,7” με το DSG και 5.8” με το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Η τελική τους ταχύτητα ωστόσο είναι περιορισμένη ηλεκτρονικά στα 250 χλμ/ώρα.

Ολοκληρώνοντας, θα αναφερθούμε στο νέο σασί, στο σύστημα DCC και στο Progressive Steering System, συστήματα τα οποία μετατρέπουν την οδηγική εμπειρία από ένα Cupra, σε οδηγική απόλαυση. Ξεκινώντας με το νέο σασί, η SEAT πάτησε πάνω στο δίδυμο της επιτυχίας για τη δημιουργία του, που δεν είναι άλλο από το χαμηλό βάρος σε συνδυασμό με την άκαμπτη δομή. Η συστηματική προσπάθεια μείωσης βάρους της νέας γενιάς Cupra είναι εμφανής, αφού παρά τον έξτρα εξοπλισμό, το βάρος μειώθηκε κατά 55 κιλά. Το αποτέλεσμα είναι να δημιουργηθεί ένα γρήγορο και δυναμικό αυτοκίνητο με έναν εκπληκτικό σπορτίφ χαρακτήρα. Η μείωση του βάρους βέβαια δεν επέφερε κανένα αρνητικό στοιχείο, αφού το σασί έχει παραμείνει ισχυρό και το νέο Cupra πολύ ασφαλές.

Το σύστημα DCC, τα αρχικά του οποίου προέρχονται από το Dynamic Chassis Control είναι αυτό που προσαρμόζει το σασί ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες. Το συγκεκριμένο σύστημα αποτελεί μία νέα γενιά πιο εξελιγμένη από εκείνο με το οποίο είναι εφοδιασμένο τα Leon FR.

Ένα ακόμα σύστημα το οποίο έρχεται ως standard είναι το Progressive Steering System. Η νέα γενιά Leon Cupra αποκτά ένα ταχύτερο και πιο ακριβές σύστημα διεύθυνσης, το οποίο βοηθά, τόσο στις στροφές, όσο και στο παρκάρισμα εξαιτίας των μικρότερων κινήσεων που πρέπει να γίνονται με το τιμόνι.

Τέλος, έχουμε το σύστημα ευστάθειας ECS, το οποίο έχει δύο στάδια απενεργοποίησης. Στο πρώτο στάδιο, ο οδηγός θα μπορεί να απενεργοποιήσει το Traction Control και να βάλει το ECS στο Sport Mode, γεγονός που θα επιτρέπει στο αυτοκίνητο να παίρνει μεγαλύτερες γωνίες σε περίπτωση πλαγιολίσθησης, ενώ στο δεύτερο στάδιο το ECS θα απενεργοποιείται πλήρως.

Το μείγμα όλων των παραπάνω δεν θα μπορούσε παρά να είναι ένα αυτοκίνητο ικανό να “γράψει” ταχύτατους χρόνους σε μια πίστα και να “ξελογιάσει” με τις επιδόσεις του όποιον βρεθεί πίσω από το τιμόνι του, αλλά και να χαρίζει ήρεμα και άνετα ταξίδια.

Για τη χώρα μας περιμένουμε να ανακοινωθεί το πότε θα ξεκινήσουν οι πωλήσεις, ωστόσο στην Αγγλία οι παραγγελίες ξεκίνησαν από τις 8 Ιανουαρίου και οι πρώτες παραδόσεις θα γίνουν τον Μάρτιο, με την τιμή να ξεκινά από τα 31.084€ και να φτάνει τα 34.515€.

Κείμενο: Δημήτρης Τσιάρας