tsiarasΜε τα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα καυσαέρια να αλλάζουν, αναζητώντας ολοένα και μικρότερα επίπεδα εξαγωγών ρύπων από τα αυτοκίνητα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν στραφεί στην εξέλιξη πιο οικολογικών κινητήρων. Αυτό μπορεί να σημαίνει, είτε μείωση κυλίνδρων, είτε χρήση diesel, είτε χρήση ηλεκτροκινητήρων κ.τ.λ. Στη χώρα μας, η τάση που ακολουθείται είναι η αγορά των diesel μοντέλων της εκάστοτε εταιρίας διότι τα τέλη κυκλοφορίας είναι μειωμένα έως και μηδενικά, η κατανάλωση καυσίμου σημαντικά μικρότερη και το κόστος αγοράς πετρελαίου τουλάχιστον 15 λεπτά του ευρώ λιγότερο ανά λίτρο σε σχέση με την βενζίνη.

Αυτή ήταν και η δική μου λύση για τις μετακινήσεις. Μέχρις ότου τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα μου πήραν το μυαλό. Από την πρώτη στιγμή, είχα αντιμετωπίσει την ιδέα του ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου με σκεπτικισμό, αφού δεν πίστευα ότι θα μπορούσε να προσφέρει την απολαυστική οδήγηση των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων που οδηγούσα. Βέβαια οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήρθαν να με διαψεύσουν παρουσιάζοντας στο κοινό μοντέλα ταχύτατα, διασκεδαστικά και οικολογικά, με το μοναδικό πράγμα που χρειαζόταν για να κινηθούν να είναι γεμάτες οι μπαταρίες.

Με το που εντάχθηκα στο ηλεκτρικό στρατόπεδο λοιπόν άρχισαν να φαντάζομαι τη χώρα μας, με τους δρόμους της, γεμάτους ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τότε γέλασα. Ο λόγος είναι απλός. Η δυσπιστία των Ελλήνων στην χρήση νέων τεχνολογιών. Θα ήθελα λοιπόν να παραθέσω μερικές από τις ιδέες μου ώστε να αποδείξω σε όλους, ότι ακόμη και στη χώρα μας θα μπορούσαμε να στραφούμε στην ηλεκτροκίνηση.

Ξεκινώντας, πρέπει να παραδεχτώ ότι τα μειονεκτήματα είναι αρκετά. Για παράδειγμα, η ασταθής τάση του ρεύματος, η έλλειψη σταθμών ταχυφόρτισης, η μικρή χιλιομετρικά αυτονομία των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων και το υψηλό τους κόστος.

Κάθε αρνητικό στοιχείο όμως διαθέτει και ένα θετικό για να το αναιρεί και το δικό μας θέμα δεν αποτελεί εξαίρεση. Οι περισσότεροι Έλληνες κρατούν αμυντική στάση απέναντι στα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα τοποθετώντας ψηλά στην ατζέντα τους το θέμα της αυτονομίας. Ωστόσο αν σκεφτεί κανείς λογικά τις αποστάσεις στην Ελλάδα, σε καμία περίπτωση δεν φτάνουμε εκείνες των άλλων Ευρωπαϊκών χωρών. Σε κάθε περιφέρεια της χώρας, οι πόλεις απέχουν λιγότερα από 150 χιλιόμετρα η μία από την άλλη γεγονός που αποδεικνύει ότι η αυτονομία των νέων ηλεκτρικών μοντέλων που αγγίζει τα 120-130 χιλιόμετρα είναι αρκετή για την μετακίνηση εντός μίας περιφέρειας. Σε καμία περίπτωση δεν μιλάμε για χρήση ηλεκτρικών οχημάτων από επαγγελματίες οδηγούς, οι οποίοι διανύουν καθημερινά χιλιάδες χιλιόμετρα.

Κάπου εδώ θα προκύψει όμως και το πρόβλημα των ταξιδιών. Σε αυτό το ζήτημα, η μόνη λύση είναι η δημιουργία σταθμών ταχυφόρτισης και o καλός προγραμματισμός των στάσεων. Ναι, ακούγεται βαρετό και κουραστικό, αλλά τα θετικά είναι πάρα πολλά.

Όσον αφορά στο υψηλό κόστος αγοράς, η κυβέρνηση με το μέτρο της απόσυρσης έχει ήδη βοηθήσει αρκετά την αγορά των αυτοκινήτων. Ακολουθώντας την ίδια πολιτική θα μπορούσε να θεσπίσει ένα ακόμη μέτρο που θα έδινε κίνητρο αγοράς οχημάτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Στην υπόλοιπη Ευρώπη ισχύουν τέτοιοι κανόνες και τα αποτελέσματα είναι θετικά, αφού οι συνολικές πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί. Για το 2013 το Nissan Leaf και το Renault Zoe, δύο αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα κυριάρχησαν στην αγορά των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Ας παραδειγματιστούμε και ας στραφούμε προς αυτή την πορεία.

Τέλος, ο δρόμος της ηλεκτροκίνησης μπορεί να φέρει και αρκετές συνεργασίες με εταιρίες, οι οποίες ήδη δραστηριοποιούνται στον χώρο. Για να γίνω πιο σαφής θα αναφέρω ένα παράδειγμα. Η Tesla, μία από τις πλέον γνωστές εταιρίες παραγωγής αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων, είναι αυτή που σε συνεργασία με την κυβέρνηση της Αγγλίας θα δημιουργήσει σταθμούς φόρτισης κατά μήκος αρκετών κεντρικών οδικών αξόνων. Μια τέτοια συνεργασία δε θα βοηθήσει μόνο την Tesla αλλά και την Αγγλία, τόσο μέσα από τους εργαζομένους που θα απορροφήσει το συγκεκριμένο εγχείρημα, όσο και μέσα από την αύξηση των εσόδων από τη χρήση ηλεκτρικού ρεύματος. Με τον ίδιο τρόπο μία συνεργασία της Ελλάδος με μία τόσο μεγάλη εταιρία θα μπορούσε να αποφέρει αρκετά θετικά αποτελέσματα σε οικονομικό αλλά και κοινωνικό επίπεδο.

Η ηλεκτροκίνηση λοιπόν μπορεί να φέρει ακόμη πολλά θετικά στοιχεία εκτός από τον οικολογικό αέρα που την ακολουθεί παντού. Μέσα από το κείμενο αυτό προσπάθησα πιο πολύ να δείξω σε όλους ότι η αυτοκίνηση δεν αποτελεί ξεχωριστό κομμάτι από την οικονομία και την κοινωνία, πράγμα που συχνά το ξεχνάμε. Ας γίνουμε λοιπόν πιο δεκτικοί στις νέες τεχνολογίες που μας χτυπούν την πόρτα και ας αγκαλιάσουμε το μέλλον.

Δημήτρης Τσιάρας