Έρευνα της Toyota για αυτοματοποίηση της παθητικής ασφαλείας

ByXenofwntas

29/11/2013

Τι θα γινόταν αν μπορούσαμε να μειώσουμε την απόσπαση προσοχής του οδηγού πριν καν βάλει το κλειδί στη μίζα; Ποιοί είναι οι λόγοι που μας τραβούν την προσοχή; Η Toyota παρουσίασε στη Διεθνή έκθεση του Λος Άντζελες τα αποτελέσματα του Driver Awareness Research Vehicle (DARV). 

“Στην Toyota στόχος μας δεν είναι μόνο η προστασία των επιβατών σε περίπτωση ατυχήματος, αλλά η πρόληψη ατυχημάτων πριν καν συμβούν από την πρώτη στιγμή. Ενώ η βιομηχανία των αυτοκινήτων δε θα εξαλείψει ποτέ κάθε ενδεχόμενο απόσπασης προσοχής του οδηγού, μπορούμε να αναπτύξουμε νέους τρόπους για να κρατάμε την προσοχή του οδηγού εκεί που χρειάζεται να είναι, δηλαδή στο δρόμο που έχει μπροστά του” δήλωσε ο Chuck Gulash, Διευθυντής του κέντρου ερευνών της Toyota για θέματα ασφαλείας.

Ο Gulash παρουσίασε 3 ειδικές πρωτοβουλίες στον τομέα της ασφάλειας, οι οποίες αποσκοπούν στην καλύτερη αξιοποίηση του σχεδιασμού των οχημάτων και την αλληλεπίδραση, προκειμένου να βοηθήσουν τους οδηγούς να κρατήσουν τα μάτια τους στο δρόμο, τα χέρια τους στο τιμόνι και το μυαλό τους στο να είναι συνεχώς σε επαγρύπνηση. Αυτά περιλαμβάνονται στο DARV που χρηματοδοτείται από δύο πανεπιστημιακά ερευνητικά προγράμματα και την Toyota, αποτελώντας μια πρωτότυπη έρευνα για την αυτοκίνηση. 

“Αρχικά υπήρχε μόνο το παρμπρίζ, το πίσω παράθυρο, ο μεσαίος και πλαϊνοί καθρέπτες” είπε ο Gulash. “Τώρα πλέον έχουμε πολλαπλούς δείκτες μετρήσεων, μεγάλες και ευκρινείς οθόνες πληροφοριών και οθόνες στο ύψος του οπτικού μας πεδίου που μας κατακλύζουν με πληροφορίες και ανταγωνίζονται στο να τραβήξουν την προσοχή μας”. Το DARV αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τη Microsoft, προκειμένου να βοηθήσει στη μείωση της απόσπασης προσοχής πριν καν το κλειδί μπει στη μίζα του αυτοκινήτου. Αξιοποιώντας τις τεχνολογίες της Microsoft όπως το Kinect, τα διαδραστικά συστήματα έχουν ενσωματωθεί στο σχεδιασμό της οθόνης του αυτοκινήτου λαμβάνοντας τις εξατομικευμένες πληροφορίες από την πλευρά του παραθύρου όταν ο οδηγός πλησιάζει το αυτοκίνητο.

Χρησιμοποιώντας ένα συνδυασμό ελέγχου χειρονομιών, φωνής και μικρού κλειδιού, οι οδηγοί μπορούν να πλοηγηθούν σε πληροφορίες όπως ενημερώσεις σχετικά με την κυκλοφορία, τις καιρικές συνθήκες, προγράμματα και συναντήσεις για τις επόμενες ημέρες, ακόμα και λεπτομέρειες για τη διαδρομή που ακολουθούν, όπως για παράδειγμα, το πού υπάρχει βενζινάδικο στην περίπτωση που τα καύσιμα δεν επαρκούν. Έχοντας όλες αυτές τις καθημερινές πληροφορίες πριν καν ακόμα ο οδηγός βάλει το πόδι στο πεντάλ, έχει δυνητικά περισσότερη ελευθερία στο να επικεντρωθεί στην οδήγηση.

“Πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε το αυτοκίνητο και τον οδηγό ως συμπαίκτες, να μοιραζόμαστε τον κοινό στόχο που είναι η διάσωση της ζωής. Οι καλύτεροι συμπαίκτες μαθαίνουν ο ένας από τον άλλο. Βλέπουν, ακούν, θυμούνται, προσαρμόζονται και επικοινωνούν. Με αυτόν τον τρόπο και την πάροδο του χρόνου χτίζουν από κοινού μια ομάδα που διαχειρίζεται καλύτερα το περιβάλλον της οδήγησης.” δήλωσε ο Gulash. Επειδή το σύστημα DARV δύναται να αναγνωρίσει και να διαφοροποιηθεί μεταξύ των ατόμων, θα μπορούσε επίσης να χρησιμοποιηθεί για να μειώσει την απόσπαση των οδηγών. Για παράδειγμα, προκειμένου να αφαιρεθεί το άγχος των γονέων για την απασφάλιση ζωνών ασφαλείας των παιδιών μπορεί να δημιουργηθεί φωνητική εντολή, βοηθώντας τους με αυτόν τον τρόπο να κρατήσουν την προσοχή τους στο δρόμο.

Ο Gulash ασχολήθηκε επίσης με μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε στα εργαστήρια του MIT και της οποίας τη χρηματοδότηση βοήθησε η Toyota. Σκοπός της έρευνας ήταν να επεκταθούν σε λεπτομέρειες σχετικά με την κατανόηση των ανθρώπινων παραγόντων στις φωνητικές εντολές. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι νοητικές εντολές για τους οδηγούς, και ενώ χρησιμοποιούσαν τη φωνητική εντολή, ήταν χαμηλότερες από το αναμενόμενο, πιθανώς επειδή εστίαζαν στο να μειώσουν την ταχύτητα, να αλλάξουν λωρίδες, ή να αυξήσουν την απόστασή τους από άλλα οχήματα. Παρ’ όλα αυτά, σε ένα ποσοστό των αλληλεπιδράσεων της φωνής που μελετήθηκαν, ο χρόνος των οδηγών να πάρουν τα μάτια τους από το δρόμο στη διάρκεια της φωνητικής εντολής ήταν μεγαλύτερος από τον αναμενόμενο. Η κατάσταση αυτή παρατηρείται πιο συχνά μεταξύ ηλικιωμένων, μερικοί από τους οποίους βρέθηκαν να προσανατολίζονται περισσότερο σωματικά σε σχέση με τις φωνητικές εντολές όποτε και εμπλέκονταν με αυτό. 

Χρησιμοποιώντας έναν από τους πιο προηγμένους προσομοιωτές οδήγησης στη χώρα, οι ερευνητές μελετούν πώς οι οδηγοί αλληλεπιδρούν με νέες αυτοματοποιημένες τεχνολογίες ασφάλειας που είναι όλο και πιο ικανές να αναλάβουν την ευθύνη για την οδήγηση του αυτοκινήτου. Το σύστημα συνδυάζει τους αισθητήρες EEG για να ανιχνεύσει τη δραστηριότητα του εγκεφάλου, αισθητήρες δέρματος για τη μέτρηση της συναισθηματικής διέγερσης και με καλύμματα κεφαλής παρακολουθούν την κίνηση των ματιών για να ακολουθήσουν την κατεύθυνσή τους. Το σύστημα μπορεί να ευθυγραμμίζει τέλεια το τί συμβαίνει εσωτερικά και εξωτερικά του αυτοκινήτου, και το τί γίνεται στον εγκέφαλο του οδηγού. 

Ο προσομοιωτής είναι μοναδικός στην ικανότητα του να μεταφέρει αμέσως από τον πλήρως αυτοματοποιημένο έλεγχο για τον οδηγό στον πλήρη του μικτού ελέγχου. Η έρευνα συμβάλει στο να πληροφορεί τις σχεδιαστικές βελτιώσεις σε αυτοματοποιημένα συστήματα, τα οποία βελτιώνουν τον τρόπο που λειτουργούν σε συνεργασία με τον οδηγό εξασφαλίζοντας την ασφάλεια για όλους. “Αυτά τα ερωτήματα πρέπει να απαντηθούν” κατέληξε ο Gulash, “όχι μόνο για να βοηθήσουν να δημιουργηθεί ένα προϊόν, αλλά επίσης για να δημιουργηθεί ένα θεμέλιο κατανόησης και οδηγίες για το πώς προχωράμε περαιτέρω σε έρευνες που αφορούν στους ανθρώπινους παράγοντες των αυτοματοποιημένων οχημάτων”.