Εδώ και μερικά χρόνια στη FIA ήθελαν να δοκιμάσουν ένα νέο Πρωτάθλημα μονοθεσίων, για να δουν το τι μέλει γενέσθαι με την F1. Μπορεί και να είναι ο προάγγελος για νέα σύνολα αμιγώς ηλεκτρικά στην F1, αλλά προς το παρόν όλο αυτό φαντάζει ένα μακρινό σενάριο γι’ αυτό πάρθηκε η απόφαση της Formula E. Το συγκεκριμένο Πρωτάθλημα θα έχει αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, ενώ θα συμμετέχουν 10 ομάδες με δύο οδηγός η κάθε μια.
Η αρχή θα γίνει το Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου από την Κίνα και θα ολοκληρωθεί στο Λονδίνο τον Ιούνιο του ερχόμενου έτους. Η Formula E αντιπροσωπεύει το όραμα για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας στις επόμενες δεκαετίες, υπηρετώντας με αυτόν τον τρόπο το πλαίσιο του τμήματος έρευνας και ανάπτυξης αναφορικά με τα ηλεκτρικά οχήματα, καλύπτοντας το γενικότερο ενδιαφέρον για αυτά και προωθώντας ταυτόχρονα την αειφορία.
Από την επόμενη χρονιά η Formula E θα λειτουργεί ως ένα ανοιχτό πρωτάθλημα, δίνοντας τη δυνατότητα τόσο στις ομάδες όσο και στους οδηγούς να παρουσιάσουν τις δικές τους καινοτομίες στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας. Δουλεύοντας τις τεχνικές προδιαγραφές που ορίζονται από τη FIA, οι ομάδες θα επικεντρώσουν τις προσπάθειές τους στο να βελτιώσουν και να αναπτύξουν την τεχνολογία των μπαταριών, με την ελπίδα ότι αυτό θα περάσει και στην καθημερινή αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων. Οι τρεις βασικές αξίες της ενέργειας, του περιβάλλοντος και της ψυχαγωγίας σε συνδυασμό με τη μηχανική, την τεχνολογία, τα σπορ, την επιστήμη, το σχεδιασμό, τη μουσική και τη διασκέδαση όλα οδηγούν στην αλλαγή προς ένα ηλεκτρικό μέλλον.
Το επίσημο πρωτάθλημα της Formula E είναι μια κατηγορία αγωνιστικών αυτοκινήτων, όπως εγκρίθηκε από την Παγκόσμια Ομοσπονδία Αυτοκινήτων (FIA). Η “Formula” όπως ορίζεται και από το όνομά της, αναφέρεται σε ένα σύνολο κανόνων με τους οποίους θα πρέπει να συμμορφώνονται όλοι οι συμμετέχοντες. Η Formula E προορίζεται για υψηλό ανταγωνισμό στις τάξεις των μονοθέσιων ηλεκτροκίνητων αγωνιστικών αυτοκινήτων. Προκειμένου να διαχειριστούν τα έξοδα λειτουργίας των ομάδων στη Formula E, κάθε κατασκευαστής έχει λάβει την εντολή να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο, με το μέγιστο όριο τιμής να έχει οριστεί στα 350.000€.
Σύμφωνα με τους κανόνες της Formula E,
- θα υπάρχουν 10 ομάδες, 20 οδηγοί και 40 αυτοκίνητα.
- Κάθε ομάδα θα έχει 2 οδηγούς και 4 αυτοκίνητα.
- Τα e-Prix θα διεξαχθούν σε 10 πόλεις σε όλο τον κόσμο.
- Οι αγώνες που θα πραγματοποιηθούν στις πόλεις και θα έχουν μήκος περίπου 2,5 με 3 χιλιόμετρα.
- Τα αυτοκίνητα θα επιτυγχάνουν το 0-100 σε 3” και η ανώτερη ταχύτητά τους θα είναι τα 200 χλμ/ώρα.
- Τα επίπεδα θορύβου τα είναι περίπου 80 db (με τα συνηθισμένα αυτοκίνητα να αποδίδουν 70 db, τα λεωφορεία 90 db και τα φορτηγά της F1 130 db).
Σύμφωνα με τη FIA το πρόγραμμα κάθε αγώνα θα έχει ως εξής:
- Νωρίς το πρωί: free practice session, ακολουθούμενη από τα qualifying
- Αργά το πρωί: qualifying χρόνος 1 γύρου για κάθε οδηγό και με τα δυο αυτοκίνητα A και B
- Απόγευμα: ένα δίωρο διάλλειμα προκειμένου να επαναφορτιστούν τα αυτοκίνητα
- Βράδυ: ο αγώνας με 2 περιόδους και 1 Pit stop
- Το Pit stop θα περιλαμβάνει μια αλλαγή στο αυτοκίνητο: όταν τελειώνει η μπαταρία ο οδηγός θα κάνει ένα προγραμματισμένο pit stop και θα μεταβαίνει σε ένα εντελώς φορτισμένο αυτοκίνητο
- Οι αγώνες έχουν προγραμματισμένη διάρκεια 45 λεπτών.
Η βαθμολογία κάθε αγώνα έχει ως εξής:
Θέση | Βαθμοί |
1. | 25 |
2. | 18 |
3. | 15 |
4. | 12 |
5. | 10 |
6. | 8 |
7. | 6 |
8. | 4 |
9. | 2 |
10. | 1 |
P.P. | 3 |
F.L. | 2 |
Για την πρώτη σεζόν όλες οι ομάδες έχουν εφοδιαστεί με ένα ηλεκτρικό αγωνιστικό όχημα κατασκευασμένο από τη Spark Racing Technology, το οποίο ονομάζεται Spark – Renault STR 01E. Το σασί έχει σχεδιαστεί από τη Dallara, με έναν ηλεκτροκινητήρα που αναπτύχθηκε από τη McLaren (είναι ίδιος με εκείνον που χρησιμοποιήθηκε για την P1), ένα σύστημα μπαταρίας που δημιουργείται από τη Williams F1, και ένα Hewland κιβώτιο ταχυτήτων πέντε σχέσεων. Η Michelin είναι ο επίσημος χορηγός των ελαστικών, ενώ μέχρι στιγμής 42 αυτοκίνητα έχουν παραγγελθεί από τη FIA.
Ο πρώην οδηγός της Formula 1 Lucas Di Grassi είχε ανακοινωθεί ως οδηγός δοκιμών. Αργότερα παραιτήθηκε από αυτό το ρόλο, αφού ο ίδιος δε θα ήταν σε θέση να συμμετέχει ως οδηγός στην πρώτη σεζόν, αν παρέμενε οδηγός δοκιμών.
Δέκα πόλεις θα φιλοξενήσουν αγώνες για τη σεζόν 2014 και η Formula E στοχεύει αρχικά να τρέξει αγώνες αποκλειστικά σε circuits δρόμου. Ωστόσο, δεν είναι όλοι οι αγώνες προγραμματισμένοι για αυτό. Οι πόλεις που θα φιλοξενήσουν τους αγώνες είναι το Πεκίνο, η Putrajaya, η Punta del Este, Μπουένος Άιρες, Long Beach, Μαϊάμι, Μόντε Κάρλο, το Βερολίνο και το Λονδίνο.
Οι 10 ομάδες που θα πάρουν μέρος μαζί με τους δύο οδηγούς είναι οι εξής:
Ομάδα | Οδηγός 1 | Οδηγός 2 |
Amiln Aguri | Katherine Legge | Takuma Sato |
Andretti Formula E | Frank Montagny | Charles Pic |
Audi Sport ABT | Lucas di Grassi | Daniel Abt |
China Racing | Nelosn Piquet | Ho – Pin Tung |
Dragon Racing | Jerome d’ Ambrosio | Oriol Servia |
E. Adams – Renault | Nicolas Prost | Sebastian Boemi |
Mahindra Racing | Karun Sandhok | Bruno Senna |
Trulli | Jarno Trulli | Michela Cerruti |
Venturi | Nick Heidfeld | Stephane Sarrazin |
Virgin Racing | Jaime Algersuari | Sam Bird |
Το επίσημο πρόγραμμα των αγώνων της Formula E:
Ημερομηνία | Χώρα | Πίστα |
13/09/2014 | China | Beijing |
22/11/2014 | Malaysia | Patrajaya |
13/12/2014 | Uruguay | Punta Del Este |
10/01/2015 | Argentina | Buenos Aires |
14/02/2015 | TBA | TBA |
14/03/2015 | USA | Miami |
04/04/2015 | USA | Long Beach |
09/05/2015 | Monaco | Monte Carlo |
30/05/2015 | Germany | Berlin |
27/06/2015 | England | London |
Η Formula E μπαίνει στη ζωή μας με σκοπό της εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης στην αυτοκίνηση. Το αν ο κόσμος θα την αγκαλιάσει ή όχι θα φανεί στη διάρκεια της σεζόν. Εμείς περιμένουμε με αγωνία να δούμε το νέο μηχανοκίνητο σπορ της FIA, που πιστεύουμε πως θα έχει την ανάλογη επιτυχία που του αξίζει.