Ένας νέος κινητήρας δημιουργήθηκε μέσα στις μονάδες εξέλιξης και παραγωγής του ομίλου PSA Citroen-Peugeot και εμείς είμαστε εδώ για να σας δώσουμε τις πληροφορίες όπως αυτές δημοσιεύτηκαν στην επίσημη παρουσίασή του. Με τους 3κύλινδρους turbo κινητήρες βενζίνης να έχουν κερδίσει αρκετό έδαφος, ο γαλλικός όμιλος δε θα μπορούσε να μην εξελίξει έναν τέτοιο ώστε να εφοδιάσει τα μοντέλα του. Με σύνθημα το “The best things come in small packages”, και σκοπό τη δημιουργία κινητήρων χαμηλής κατανάλωσης καυσίμου, φιλικούς προς το περιβάλλον, η PSA Citroen-Peugeot εξέλιξε τη σειρά κινητήρων με ονομασία ΕΒ Turbo PureTech.
Η νέα γενιά turbo βενζινοκινητήρων EB Turbo PureTech αποτελείται από δύο εκδόσεις του ίδιου κινητήρα χωρητικότητας 1.200 κ.εκ., με τις εκδόσεις να αποδίδουν 110 και 130 ίππους, αντίστοιχα χάρη στην ύπαρξη ενός ταχύτατου υπερσυμπιεστή 240.000 σ.α.λ., ο οποίος προσφέρει και την καλύτερη δυνατή αναλογία ροπής-ισχύος στις χαμηλές στροφές του κινητήρα. Όσον αφορά στη ροπή των δύο εκδόσεων, αυτή ανέρχεται στα 20,8 και 23,3 κιλά και προσφέρεται από τις 1.500 έως τις 3.500 σ.α.λ. Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως η διαφορά στην ιπποδύναμη των δύο εκδόσεων προέρχεται μόνο από διαφορές στις ρυθμίσεις και στα κιβώτια ταχυτήτων.
Η αποδοτικότητα τους είναι εκπληκτική, αφού η κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές ρύπων έχουν βελτιωθεί κατά 18% σε σχέση με τους ατμοσφαιρικούς 4κύλινδρους κινητήρες του ομίλου, οι οποίοι ήδη ήταν από τους πιο αποδοτικούς στην κατηγορία τους με χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτόν των 1,6 λίτρων ΕP THP, ο οποίος συγκέντρωσε συνολικά 6 βραβεία. Παρά τις διαφορές τους βέβαια οι νέοι υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες, καθώς και οι ήδη υπάρχοντες ατμοσφαιρικοί έχουν τεράστια ομοιότητα, αφού μοιράζονται το 40% των εξαρτημάτων τους.
Για την καλύτερη ανάλυση της μείωσης εκπομπών καυσαερίων, οι δύο γαλλικές εταιρείες μας παρέθεσαν παραδείγματα για δύο από τα μοντέλα τους, το 308 και το C4, με το πρώτο να εκπέμπει μόλις 102 γρ/χλμ στην έκδοση με τους 110 ίππους και 107 γρ/χλμ στην έκδοση των 130. Το αντίστοιχο νούμερο για το μοντέλο της Citroen είναι 110 γρ/χλμ, αφού το C4 και στις δύο εκδόσεις διαθέτει τις ίδιες εκπομπές ρύπων.
Σημαντικό ρόλο στην επίτευξη αυτής της βελτίωσης έπαιξε το μικρό μέγεθος του 3κύλινδρου κινητήρα, το μικρό βάρος, το υψηλής ακρίβειας σύστημα άμεσου ψεκασμού με την πίεση να ανέρχεται στα 200 bar, ο μεταβλητός χρονισμός των βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής και τέλος τα νέα υλικά και ηλεκτρονικά συστήματα για μικρότερη τριβή, η οποία μειώθηκε κατά 30%.
To αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι να δημιουργηθεί ένας κινητήρας με καταπληκτικές επιδόσεις, με μικρή κατανάλωση καυσίμου και χαμηλές εκπομπές ρύπων, ο οποίος ήδη καλύπτει τις προϋποθέσεις καυσαερίων Euro 6.1 που θα τεθεί σε ισχύ από το φθινόπωρο του 2014. Το συγκεκριμένο project, κόστισε συνολικά στον όμιλο PSA Citroen-Peugeot, 455.000.000€ για το τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξής. Άξιος αναφοράς είναι και ο αριθμός των ευρεσιτεχνιών που κατοχυρώθηκαν, οι οποίες έφθασαν τις 121, ενώ χρειάσθηκαν πάνω από 25.000 ώρες δοκιμών του κινητήρα και 1.6000.000 χιλιόμετρα δοκιμών στο δρόμο.
Με τη μονάδα παραγωγής να βρίσκεται στο Douvrin της Γαλλίας και να έχει αναλάβει την κατασκευή 320.000 μονάδων του συγκεκριμένου κινητήρα ετησίως, η είσοδός του στην αγορά αναμένεται το Μάρτιο του τρέχοντος έτους, με το πρώτο μοντέλο που θα εφοδιαστεί με το νέο κινητήρα να είναι το C4 της Citroen, ενώ αργότερα θα ακολουθήσει και το 308 της Peugeot. Τέλος, οι δύο εταιρείες σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν το συγκεκριμένο κινητήρα και στις δύο εκδόσεις του, σε όλα τα μικρά και μικρομεσαία μοντέλα τους.
Κείμενο: Δημήτρης Τσιάρας